2017. november 11., szombat

Más állapot?

Emlékszem még arra, mennyire nagyon vágytam rá, hogy terhes legyek és szerintem sosem fogom elfelejteni életem meddő időszakát. Leginkább én is gyereket nevelni szerettem volna igazán, de  elmondhatom, hogy ezután jobban vágytam a terhességet és magát a szülést átélni, mint kimondottan a  vérszerinti gyereket. Valahogy sosem éreztem késztetést arra, hogy mindenképpen a mi génjeink legyenek továbbörökítve, ráadásul tudom, hogy pontosan ugyanannyi ráhatásom van arra, milyen "tulajdonságok" kerüljenek továbbörökítésre tőlem vagy a férjemtől a leendő gyerekünkre, mint mondjuk a szomszéd gyerekére. Nem beszélve arról, hogy mi sem és a családunk sem tökéletes, biztos vagyok benne, hogy senki és senkié sem az.  Persze nekem is eszembe jutott a béranyaság, de valahogy belül mindig tudtam, hogy az sem segítene igazán rajtam, úgyhogy én azt hamar elvetettem. A mai napig azt vallom, hogy számomra ezért volt végül  viszonylag könnyű elfogadni az örökbefogadást, mert nem a vérszerinti gyerekre vágytam mindenáron, és mert úgy érzem rendesen sikerült meggyászolni a kudarcaimat, sosem én voltam az, aki egyik sikertelenség után másnap már felállt, és mosolyogva nézte, hogy hogyan tovább. Nekem mindig több idő kellett, hogy kikaparjam magamat a szarból, mint másnak. De ez utóbbi más lapra tartozik. 
Most itt vagyok terhesen, és sokat gondolkodom, azon mi is az, amit érzek? Valamelyik nap azt mondta egyik barátnőm, hogy ő imádott terhes lenni. Bennem eddig még nem fogalmazódott meg, hogy imádok-e terhes lenni, és hogy valójában, lecsupaszítva az egészet, csak a tényeket nézve, milyen állapotban is érzem magam. Mert persze, hogy imádom, hogy már most itt van velem Csemetli. Az hogy érzem, ahogy mozog, sokkal nagyobb élmény számomra, mint mondjuk hallani a szívhangot, amire annyira vágytam korábban, és amitől annyira sírtam, hogy nekem végül ez megadatott. A mai napig nem tudom mosoly nélkül hagyni, ha megmozdul és egyből ott is a kezem, hogy érezzem őt azon keresztül is. Annak ellenére, hogy már legalább a 16. hét óta érzem, hogy mozog, a mai napig hihetetlen, hogy egy igazi élőlény van bennem és borzasztó nagy csodának és szerencsének tartom már azt, hogy valaki képes megfoganni, hát még megszületni! Amikor először éreztem, hogy a kis fenekét dudorítja ki jobb oldalon, annyira meghatódtam, hogy nem akartam elengedni és mindennél jobban szerettem volna odahajolni és alaposan megpuszilgatni! Jó érzés, hogy bárhová megyek, jön velem, és annyira szeretném felvenni vele a kapcsolatot, hogy hamarosan zenét hallgattatok vele, és már mesét is olvasok neki. Szóval nem mondhatom, hogy hidegen hagy a jelenléte. De hogy maga a terhesség imádnivaló-e? Hát szerintem semmi különös. Pedig nincs nehéz terhességem, nem panaszkodhatom. Minden okom meg lenne rá, hogy azt mondjam, imádok terhes lenni, de én semmi rendkívülit nem érzek és eszembe sem jutott volna ezen gondolkodni, ha a barátnőm nem jelenti ezt ki, magamtól biztosan nem is tűnődnék el ezen. Minden csuda mozgást beleértve, valamint azt, hogy belehalnék, ha őt elveszteném, én a mai napig azt mondom, hogy ha kimaradt volna maga a terhesség az életemből, hát akkor kimaradt volna, és indultunk volna a kórházból, szóval azt hiszem, tényleg jól sikerült feldolgoznom a meddőségemet. 
Amikor idén februárban elmondtam a legközelebbi barátaimnak az örökbefogadást, minden találkakor ez volt a téma, mindenki szeretett erről beszélni, és én is nagyon lelkes voltam. Már nem emlékszem hogyan, de feljött az a téma is, hogy más helyett kihordani egy gyereket. Minden ismerősöm, aki volt terhes azt mondta, képtelen lenne, még a szeretett tesója gyerekét sem tudná kihordani pusztán csak azért nem, mert a 9 hónap terhesség után elképzelhetetlen lenne számukra, hogy odaadják a gyereket másnak, akkor sem, ha az a családban maradna, és akkor sem, ha a legjobban szeretett testvérüknek csak így lehetne gyereke. Én minden további nélkül azt mondtam, hogy megtenném a testvéremért. Biztos, hogy azért is, mert tudom, milyen kegyetlen dolog a meddőség, de azért is, mert túltettem magam ezen a terhesség dolgon, és nem misztifikálom túl, de láttam persze rajtuk, hogy könnyű ezt úgy kijelentenem, hogy nem érzetem még, milyen terhesnek lenni. Most a terhességem több mint a felénél ugyanúgy azt mondom, hogy csupán a terhesség állapota nem tartana vissza attól, hogy ezt megtegyem bár valóban nem sok, de egy-két igazán fontos emberért az életemben, legfőképpen az imádott testvéremért. Emellett nem vitatom azt sem, hogy az együtt töltött 9 hónap miatt egy igazán különleges kapcsolat lenne hármunk között. Nem tudom, hogy ez a véleményem fog-e változni a terhesség végéig.
Valószínűleg azért is van, hogy bosszant, ha valaki indokolatlanul túlreagálja a terhességet. Én sok ismerősömtől hallottam panaszt, hogy micsoda dolog, hogy nem adják át a helyet a kismamáknak, vagy engem is sokan (túl)kímélni akarnak, és minden privilégiumban részesíteni, mert én most terhes vagyok és ez egy más állapot. Azt is tudom, hogy sok kismama ismerősöm elvárta, hogy csak a terhesség miatt őt bizonyos dolgokban előnyben részesítsék. Engem ez meddőként kimondottan bosszantott, de még most sem tudok azonosulni vele. Tudom jól, hogy ezerszer nehezebb sorsok utaznak a villamoson nagy has nélkül, teljesen észrevétlenül, egy-egy normális, komplikációmentes terhesnél. 
Többek között, mikor bejelentettem a terhességemet, bosszantó volt azt is hallani, hogy bár szerencsére nem sokan, de voltak akik, azt mondták, örülnek, hogy nem örökbefogadott gyerekünk lett, mert ők most már bevallják, de el sem tudják képzeni, hogy lehet egy nem vérszerinti gyereket szeretni, meg olyat, akit nem ők szültek. El_sem_tudják_képzelni. Én meg egyszerűen azt nem tudom felfogni, hogy évek óta gyereket nevelő anyák, hogy nem gondolkodtak el még soha, de soha azon, hogy a szeretet nem a génjeikkel és a vérszerintiséggel alakul ki. Meggyőződésem, hogy egy kismama sem venné észre, ha szülés után másik gyereket tennének a mellkasára, ugyanúgy sírna felette meghatódva és borzasztó nagy szeretettel nevelgetné egész életében. Terhesség ide, vérszerinti gyerek a hasamban oda, nekem az égvilágon semmit sem változott a véleményem ezzel az egész dologgal kapcsolatban, valahogyan ez a más állapot sem tudta átkattintani az agyamat, és büszkén mondom el ezeknek az embereknek, hogy talán lesz még örökbefogadott gyerekünk is, aki miatt boldogan és mosolyogva szakítom meg a kapcsolatot az ilyen kijelentéseket tevő, korlátolt gondolkodású  ismerőseimmel. 
Valószínűleg a már korábban átalakult gondolkodásom miatt van az, hogy mostmár az agyamra megy a szülés (túl)misztifikálása is, amiből szintén borzasztó sokat kapok az utóbbi időben. Nekem, akinek éveken át ez volt a legnagyobb vágya. Volt, aki azt mondta, hogy maga a szülés egy csoda, egy az egész életemet megváltoztató élmény lesz, ha jól sikerül. Az_egész_életet_megváltóztató_élmény. Volt, aki úgy nyilatkozott, hogy a világ legnagyobb teljesítménye szülni. Igen! A_világ_legnagyobb_teljesítménye. Nem vitatom, könnyelmű dolog részemről megkérdőjelezni ezeket az állításokat úgy, hogy még nem is szültem. Ám egyszerűen mégis óriási szavaknak tartom ezeket a nyilatkozatokat és éppoly könnyelműnek gondolom kijelenteni a fentieket, mint mindenkire érvényes igazságokat, mint a saját hitetlenkedésemet. Nem beszélve arról, hogy számomra nagyon lekicsinylőnek hangzik az egész, mintha azok semmit sem tudnának az élet komoly megpróbáltatásairól, nagy teljesítményekről, akiknek valamiért sosem lehet a szülésben részük. Egyébként valóban nincs afelől kétségem, hogy ez komolyan meghatározó élmény akár egy egész életre nézve, annak például biztosan az, akinek nem sikerült jól, és a szülési komplikációk miatt lett beteg a gyereke egész életre, aki nem élt még túl komoly tragédiákat, háborút, mélyszegénységet,  nem úszott meg halálos balesetet, nem épült még fel általában halálos kimenetelű betegségből és mondjuk nem kellett még túlélnie a saját gyerekét. Persze sorolhatnám még, mert egyelőre nagyobb megpróbáltatásnak, teljesítménynek és életet megváltoztató élménynek képzelem például már egy züllés szélén álló, nehézen kezelhető tini gyerek éveken át tartó nevelgetését, vagy egy súlyosan beteg gyerek évekig tartó ápolását is. Szerencsére nekem sem volt részem a fent felsoroltak egyikében sem, talán ezért nekem is életet megváltoztató élmény lesz majd a szülés? Nem tudom.
Az én életemet és az egész értékrendemet egyelőre csak a meddőség és a vele járó középsúlyos depresszió változtatta meg,- ami az előzőleg felsoroltakhoz képest piszlicsáré dolog-, de mondjuk az annyira, hogy végül le tudtam mondani a  legnagyobb vágyamról, a terhességről, és a szülésről is, ezért én most képtelen vagyok túl sokat gondolni ezekbe a dolgokba és el sem tudom képzelni, mi mindent változtatna még meg úgy értem, hogy az egész életemre kihatóan és akkor, ha természetesen jól sikerül és megússzuk mindketten egészségesen. (Mármint szimplán csak maga az a esemény, nem pedig annak a következménye, hogy lesz egy gyerekünk, mert ez utóbbi valószínűleg mindent meg fog változtatni.) Hát én éppúgy kíváncsian várom ezt is, mint az utána következő részeket. Remélem, nem halok majd bele, és ki tudom majd elemezni:)

32 megjegyzés:

  1. Szia!Sok igazság van abban amit írsz de az embernek megkell érni az örökbefogadásra és ehez kellenek azok a mélységek amit a medőség és sikertelenség ad!További szép várandóságot!!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az örökbefogadás döntéséhez valóban sokszor meg kell élni mélységeket, például nekem is meg kellett, de ez sem jelenthető ki egyértelműen, mert sok mindenkit megismertem ezen az úton, és azt látom, hogy azért rengeteg embernek/párnak nem kell ehhez semmilyen mélységet megélni, de természetesen nem vitatom, hogy azért ez a ritkábbik. Viszont ahhoz, hogy az ember legalább el tudja képzelni azt, hogy nem csak a saját vérét lehet szeretni és a saját maga által szült egyedet, szerintem semmilyen mélységet nem kell megélni. A legkézenfekvőbb példa erre a szerelem.

      Törlés
  2. Hát aki a szülést ennyire túlmisztifikálja annak nyilván nagyon könnyű dolga van a gyerekével, se nemalvás, se hiszti, sem betegség.
    Igaz én nem szültem (mármint nem hüvelyi úton).

    Viszont ami eszembe jutott: amíg terhes nőknek tényleg sokszor adnak át helyet, vagy részesítik őket valamiféle kedves előreengrdésben, rámosolygásban egyéb udvariasságban, addig az 1 (több) hisztiző pici gyereket húzó nyúzó anyukákat kb leköpik. Rendszeresen vágnak eléjük, nem segítenek (legfeljebb ők egymásnak), beszólnak. Főleg férfiak. De idősebb nőktől is volt már sok ilyenben szerencsém.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Érdekes egyébként, sajnos tényleg a kisgyerekeseknek nehezebben adják át a helyet, pedig én gyerek nélkül is valahogy azt látom, hogy ők jobban "rászorulnának", mint egy fitt terhes :( meg a babakocsit sem sokszor segítik fel, múltkor én segítettem valakinek, pedig féltem, hogy túl nehéz lesz a hasamnak a kocsi.

      Törlés
    2. Nekem általában a középkorú nők segítettek terhesként és babakocsival is.

      Törlés
  3. Annyiféle szülés van, van, akinek élete legszebb eseménye, nos én nem mondanék ilyet, mert hosszú és nagyon fájdalmas volt, de szülés előtt a szülésről hallgatni dolgokat sosem jó, mármint nyilván mindenkinek a sajátja a leg-leg-leg... Tudtam, hogy fájni fog (nem valami magas a fájdalomküszöböm), de igyekeztem úgy felfogni, hogy a nők ezeken mindig is átestek, millószor-milliárdszor, rosszabb körülmények között is, hát muszáj lesz kibírnom nekem is. Mondjuk eleve szokott segíteni nekem az ilyen hozzáállás, pl mikor a jogsival szenvedtem, akkor úgy fogtam fel, hogy minden h.lyének van jogsija, nekem miért ne lehetne. :))
    Fellának igaza van abban, hogy a szülés az csak egy dolog, jobb esetben pár óra/egy nap, a neheze utána jön, a kialvatlanság, sírás, kérdőjelek az anya fejében, aztán nevelés.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. jaj, én is hallottam már 2 anyukát vitatkozni azon, kinek lehetett nehezebb a szülése, mert egyiknek x óra volt, másiknak x-5, és hát, igen komoly vitákra adott okot :D

      Hát nekem is eszembe jutott, hogy talán a gyereknevelés önmagában egy sokkal inkább életet megváltoztató csoda lehet (már csak abból kiindulva, hogy egy egész életre szól :D), akkor is, ha nem problémás a gyerek (mondjuk én olyat nem is láttam még, hogy valakinek soha semmi problémája nem volt).

      Törlés
  4. A szulestol en konkretan rettegtem. Nem vartam, csak tul akartam lenni rajta. Barki jott a szulesekmenyeivel, legszivesebben megfordultam volna es szo nelkul ott hagytam volna, mert en elhittem mindenkinek, hogy egy csoda szamara es ah, de nekem akkor sem tudta volna senki megmagyarazni, hogy ami olyan kegyetlenul tud fajni, az hogy a fenebe lehet szep es csodalatos. Angi szuletese engem igazolt, ezert Zita szuletesetol meg inkabb rettegni kezdtem. Sirva es akut hanyingerrel mentem a szulesinditasra. Eletem legszebb ot oraja volt megis. Igen, igazad lehet, nekem nem kellett kikecmeregnem semmilyen sulyos betegsegbol (koppkopp), ezert misztifikalhatom tul azt az ot orat, de abban is biztos vagyok, hogy Zita szuletese gyokereiben hatarozta meg a szules utani idoszakhoz valo hozzaallasomat. Es itt maris racafolnek FEllara: Zita nem eppen az alvasarol hires, konkretan alig alszunk es a nagy meg, ugye, dacol ezerrel, megsem sujtott le ram a depresszio, mint ahogy lesujtott a nyolc hetes kora ota alvo Angelaval anno. Es ehhez a csodaszulesemnek rengeteg koze van!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon érdekes amit írsz Piros. Nekem ugye a szülés maga semiképp nem "élmény" hiszen műtét volt (de nem volt rossz amúgy hiszen nem történt semmi komplikáció) viszont szoktam arra gondolni, hogy ha nem úgy bánnak velem (velünk) a kórházban az első 3 napban, akkor lehet hogy nem lett volna ennyire sírós és nemalvós a gyerekem. Már ha igaz az, hog ezek az anyuka stresszelésétől vannak nagy részt.

      Törlés
    2. Ezért, ha tőlem kérne valaki tanácsot, hogy milyen kórházat válasszon (nem kért még senki) azt mondanám semmiképp sem bababarát és nagyon korrupt kórházat válasszon, ahol megengedik (szerény fizetség fejében) hogy az ember hozzátartozói, esetleg fizetett dúla bemenjen minél több időre segíteni, hogy ne maradj tökegyedül a gyerekkel úgy hogy még üvöltöznek is veled hogy nem tudod ellátni meg szoptatni.

      Törlés
    3. Az azert hozzatartozik az igazsaghoz, hogy masodik gyerekkel minden evidens, meg az is, ami az elsonel kimaradt (esetunkben pl a szoptatas). Es bar mindket szulesemet inditottak, megis masodjara valahogy tudtam hatni kozben ugy a tudatallapotomra, ahogy Anginal egyaltalan nem sikerult.
      Ettol fuggetlenul sajnalatos, hogy a magyar szuleszeti es gyermekagyi ellatas ennyire silany es sok esetben traumatikus elmennyel gazdagitjak az anyakat. Nekem most a legjobb baratnom 37 hetes terhes es nem tudja, mi-miert nem alszunk. Hogy hogy lehet egy baba rossz alvo. Es en pontosan igy voltam Angi elott. Pedig rengeteg hasznos informacio juthatna a kismamak birtokaba, de meg mindig ott tartunk, hogy meg a szoptatassal kapcsolatos alapveto informaciomorzsak sem jutnak el az erintettekhez, aztan amikor elesben megy a dolog, ott van az elvaras a fejed felett, hogy szoptatni kell, kulonben...
      Pedig a terhesseg 9 honapja pont elegendo lenne a kello felkeszulesre es igen, megis mindenhonnan csak a pocaksimogato gyonyorreklamok zudulnak, mintha ez az idoszak kizarolag errol szolna.

      Törlés
    4. Igen ha mégegyszer szülnék úgy beolvasnék a kórházban a csecsemősöknek, komolyan ez az egy ok ami miatt sajnálom hogy nem lehet még egy gyerekem.

      Törlés
    5. Tényleg érdekes, amit írsz, Piros, meg nem is azt mondom, hogy mindegy, hogy egy szülés milyen élmény, biztosan sok minden tök jól tud alakulni, ha az alapvetően egy jó élmény, és azt is úgy gondolom, hogy rányomja egy csomó mindenre a bélyegét, ha nagyon-nagyon rossz élmény. Persze, hogy én is arra vágyom, hogy jó élmény legyen meg katarzis meg hasonlók :) de katarzis ide vagy oda, én akkor is túlzásnak gondolom az "egész életet megváltoztató" és a "világ legnagyobb teljesítménye" címkéket rá. Észre is vettem, hogy leginkább a kisgyerekes anyák "lovagolnak" a szülés milyenségén, gondolom, mert friss és nagy dolog, de érdekes, hogy aki már felnevelt egy vagy több gyereket, már alig emlékszik, meg eszébe se jut a gyerekneveléssel egy lapon említeni, mert gondolom magával a neveléssel sokkal nagyobb dolgokat élt meg később, mint a szüléssel.
      Ja, és én is azt látom a környezetemen, hogy rengeteget számít a 2. gyereknél a rutin és a tapasztalat. Biztosan ez sem törvényszerű, de azok a 2 gyerekesek, akiket én ismerek, mind azt mondják, hogy könnyebb a másodikkal.

      Törlés
    6. Nem tudom, lehet, az en eletem silany, de nem sok katarzist szoktam megelni a napjaim folyaman, igy a masodik szulesem szamomra semmihez sem foghato elmeny. Es hat, teljesitmeny, mert ekkora fajdalmat, meg osztonosen, a semmibol elotoro erot sem ereztem elotte meg soha. Nem mondom, hogy ez egyedi es megismetelhetetlen, de egy ember eleteben jo esetben csak par szules adatik meg es nem havonta, hetente bekovetkezo esemeny :-) Szoval emberi viszonylatban szulni nem piskota. Es most nem feltetlenul csak pozitiv ertelemben. Szamomra meghatarozo es szemelyisegfejleszto is, mert olyan tulajdonsagaimmal talalkoztam akkor ott, ot ora alatt, amilyenekkel soha eletemben azelott. Nem veletlenul mondjak, hogy abban a pillanatban anya is szuletik, mert atalakulsz, amikor erzed a tolofajasnak nevezett elemi erot a testedben, a fejedben, a lelkedben, minden reszketo porcikadban. Es persze ez nem akkor es ott tudatosul, hanem sokkal kesobb.
      Mondjuk ezt uton-utfelen azert nem erdemes hangoztatni, mert egyreszt ezek egyedi erzesek, nem mindenki szamara csapodik le igy a szules, masreszt meg elhinni/aterezni ugysem tudja, aki nem szult meg, szerintem felesleges ezzel barkit keretlenul traktalni.
      De azert kivanom, hogy erezd a katarzist, meg azt, hogy igenis szulni nem mindennapi, fantasztikus elmeny! ;-)

      Törlés
    7. Nem tudom, nem mondhatok semmi véleményt, hiszen pont ez az, mit tudhatom én, csak azt, hogy jó lenne így megélni, mint Te, és elhiszem, hogy így is meglehet élni (nem hiába áradoznak erről az én ismerőseim is). Csak azt mondom, nem biztos, hogy ez a katarzis mindenkinek a leg-leg-leg, de mivel szerencsére többen élik meg a szülést így (mint mondjuk más, nagyon extra dolgokon esnek túl az életben), ezért az van a köztudatban, mintha ez lenne a világon legnagyobb teljesítmény, azt sugallva, ha nem szültél, nem tudhatsz semmit arról, mi a világ legnagyobb dolga, teljesítménye, fájdalma.
      És pl itt van az anyává válás is, amíg tudom, hogy más úton is anyává lehet válni, hogy tudnék olyan nagy jelentőséget tulajdonítani kimondottan a szülésnek? Pl Kretty a kislányát a karjaiban nagyobb katarzisnak élte meg, mint a szülést (http://paidablog.blogspot.hu/2017/11/tavlatokbol.html) és el is hiszem, hogy ilyen is van, de mivel ezt sem tapasztalják meg annyian, mint az élménnyel teli szülést, elvész az egészben. Én úgy érzem, már azzal is anyává váltam, hogy képes voltam abbahagyni a lombikot (ami csak azért fontos, mert azt hittem másként nem lehet vérszerinti gyerekem, szóval ezzel mindenről lemondtam), úristen leírhatatlan érzés, hogy ezzel az elfogadással, mennyivel lett könnyebb a lelkem, mint előtte volt, és nekem még csak egy gyereket sem tettek a kezemben, azt még meg sem tapasztalhattam, az milyen. És akkor jönnek az ismerősök azzal, hogy nem tudhatsz semmit a legnagyobb teljesítményről, fájdalomról, mert valójában a szülés lenne az, amit én véletlenül sem szeretnék lekicsinyíteni, pláne tapasztalat nélkül, de amúgy sem, mert kinek, milyen, ki hogy éli meg, na de érted..
      Biztosan az én agyamban kattant át valami az öf-el, úgyhogy ne is törődj velem, meg remélem nem is érted félre, mit akarok mondani :)

      Törlés
  5. Júj, őszintén nagyon kíváncsi vagyok, hogy érzel majd 2-3-4 év múlva... Nekünk is nagyon természetes igen volt/lett volna az örökbefogadás, elsőre és másodikra is, és amikor Kissmajom megszületett, és a kezembe adták, akkor érdekes módon more than ever az volt az érzésem, hogy semmit sem számított a terhesség, bármilyen kötelék volt az (és csudás kötelék volt, mert én is IMÁDTAM terhes lenni), teljesen eltörpül amellett, hogy itt van ez a drága kis lény, és hozzám bújik, és kezdődik a közös életünk, az igazi... lehetne bárkié, akár a Sátán fattya is, akkor is ugyanígy imádnám.
    Viszont később ez változott, olyan másfél-két évvel ezelőtt elkezdett feltűnni az, amit mások már születése óta mondtak, hogy konkrétan úgy néz ki a gyerek, mintha belőlem és M.-ből gyúrtak volna egy tökéletesített mixet... az ő homloka-szeme, az én állam-szám, mint egy photoshop morphing. És ettől teljesen odavagyok, hogy ő tényleg belőlünk van, a kettőnkből alkotott lehető legjobb verzió, ő én meg az ember, akit a világon utána a legjobban szeretek.
    És ettől kezdve kérdéses lett az örökbefogadás... Mert ha összejönne természetes úton a testvér, akkor az ugyanolyan spontánul sorsszerű, univerzum-ajándéka, isteni esemény lenne, mint az ő születése, de hogy valamiképpen kiprovokáljam... hogy esetleg rosszat tegyek neki azzal (mert egy testvér érkezése lehet akár életreszóló trauma is, ismerek ilyen felnőttet sajnos, nem is egyet), hogy "erőszakkal" behozok a csodálatos hármasunkba egy negyediket, azt per pillanat nem bírnám meglépni. Ha már nagyobb lesz, és be tudjuk vonni a döntésbe, akkor továbbra is nyitottak vagyunk, mert abban nem kételkedem, hogy mi felnőttek tudnánk végtelenül szeretni... de a lényeg, hogy nálunk most épp nem annyira egyértelmű ez a vonal, amilyen régebben volt. Kíváncsi vagyok, nálad módosul-e...

    VálaszTörlés
  6. Nekem szép élmény volt a szülés, nagyon is, de nem misztifikálom túl. Az azóta eltelt 20 hónap is csudajó. Nekem jól esett leulni terhesen a buszon, nagyon fájt a szeméremcsontom.
    Sztem élvezed te a terhesseget, hiszen te magad írtad, milyen szuper érezni a mozgást.
    Más kismamák szüléseit ne is hallgasd meg, sztem a nyugdíjasoknál csak a kismamak rosszabbak a váróteremben:-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :D igen, amúgy tényleg durván sokat kapok ebből a szüléses dologból :D
      Leülés: nekem is jól esik leülni terhesen, jól esett 12 óra idegtépő meló után is, és akkor is, amikor a vetéléseimmel jártam be dolgozni (mert muszáj volt), és úgy kellett álldogálnom a metrón vagy itt ott, hogy közben azt éreztem, hogy a méhemet tépik ki a helyéről, és alig bírom ki bőgés nélkül, hogy csak saját példákat említsek. Meg persze tudom, hogy nem lehet ezt jobban csinálni, én is a kismamáknak, kisgyerekeseknek, időseknek adom át a helyem, nem csinálok közvéleménykutatást arról, ki van rosszabb állapotban :) engem csak az bosszant, hogy tényleg úgy érzem, sokszor azok panaszkodnak legtöbbször erre, akiknek semmi okuk nem lenne a panaszra (mert könnyű terhességük is van ráadásul), de csak azért, mert nagy a hasuk, azt gondolják, pattanjon fel mindenki körülöttük. Engem meg ez tulajdonképpen tényleg hidegen hagy, hogy ki ad át helyet nekem, ki nem, és az jut eszembe, hogy lehet itt ül ez a fiatal srác, de ki tudja mi érte, ami rosszabb mint az enyém, vagy engem pl. az sem izgat, ha csak az van, hogy észre sem veszi, hogy terhes vagyok.

      Törlés
    2. Én pusztán a nagy has miatt is szerettem leülni. Féltem, hogy meglökik, nekiesnek stb.

      Törlés
    3. Jaj, félek én is, fogom is a hasam és kapaszkodok is. Én még a zebrán átmenni is félek, mert úgy vagyok vele, ha elütnek, lehet nem lesz komoly bajom, de beindul a szülés vagy valami baja lesz Csemetlinek. Érezem, ahogy megtorpanok, aggódom és ezerszer óvatosabb vagyok, mint korábban voltam.

      Törlés
  7. Röviden. Az örökbefogadottat ugyan úgy szeretem. A terhesség szar volt. Végig rettegtem h elveszítem. A szülés szintén semmi extra, pedig extra konnyu szulesem volt, de elmaradt a katartikus elmeny.

    VálaszTörlés
  8. Én ill mi annyira paráztunk, hogy nem mertük rendesen átadni magunkat a babák várásának és születésének a sok kudarc után. Utólag tudom értékelni és jó emlékekkel visszagondolni egy-egy ultrahang vizsgálatra vagy a hullámzó hasamra vagy a bent sokat csukló lányomra :) Utólag kicsit sajnálom, nem adtam át magam jobban az érzésnek, hogy a félelem szinte teljesen a boldogság helyébe férkőzött. Idekint velük minden más és az az idő teljesen tovatűnt, mint egy kiolvasott könyv, vége, nincs többé. Csak mi négyen vagyunk, és ahogy Est írja, azok a kis mix vonások, amik véletlenszerűen kombinálódtak a párom és az én génjeimből, mindkettőnél másképpen, ahogy egyre nagyobbak és okosabbak, és esetleg tesznek olyat, amit mi kicsiként, leírhatatlan érzés:) Mi nem gondolkodtunk örökbefogadáson, mert a páromat nevelőapa nevelte, és nem igazán volt meg közöttük a "kémia", nagyon más személyiségek. Ezt az általa átélt nem annyira jó élményt nem szívesen ismételte volna meg egy saját örökbefogadott gyermeknél, és ezt elfogadtam neki. De ettől én még csodás dolognak tartom örökbebabával is szülővé válni:) Én is nagyon kíváncsi vagyok majd mit írsz, gondolsz majd kb 2 év múlva :)

    VálaszTörlés
  9. Milyen érdekes Pinkman. Én nem sokáig élvezhettem a terhességet, és nem is épp a gondatlan terhesség jutott, de pont ezt a két szó fogalmazódott meg bennem is az alatt a 17 hét alatt: túl misztifikáltam eddig, és semmi különös. De tény (vagyis szerencse), hogy én még nem éreztem Szofit.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Amúgy magát a babát hasamban én is egy nagy csodának tartom, de az állapotot, amit annyira meg akartam élni, semmi különösnek...

      Törlés
  10. Zugolvasód vagyok, a hátam mögött öt lombikkal és egy nyolc hónapos kislánnyal. A 4. lombikunk után, amikor szörnyen rosszul éreztem magam, megint megjött hamarabb, alig volt jártányi erőm, azt mondtam, hogy ne tovább, befejeztem, vége. Már a négy fagyasztott embriónk sem érdekelt. Kezünkben az örökbefogadási határozattal anyósomék rábeszéltek (nekem már csak a nagymamám és két hugom van,de ők soha nem szólnának bele), hogy menjünk még el egy utolsó beültetésre. Jó, elmentünk, de nem misztifikáltam túl, a hátam közepére sem kívántam, dolgoztam, és lám, sikerült. Azóta minden nap(!!!) elmondja anyósom, milyen jó, hogy nem hagytuk Nórit a fagyasztóban, mert egy örökbefogadottat soha nem tudnánk így szeretni meg elfogadni. Hát szerintük, mert én igen is tudtam volna, tudnám szeretni, imádni. De ők ezek szerint mégsem fogadták volna el. És annak ellenére, hogy problémamentes, nyugodt terhességem volt, könnyű, viszonylag gyors szülésem, a lányom egy tündér, kb. 2 hetes korától csak egyszer kel éjszaka enni, soha nem sír, szóval minden egy álom, szóval nem tudnám észérvekkel megmagyarázni, de nem akarok még egyszer terhes lenni. Gyereket még szeretnék, mert most 8 hónaposan Nóri már olyan "nagy", és milyen jó volt "piciként" is, de nem akarok se várandós lenni, se szülni. És ne kérdezzétek, nem tudom, miért alakult ez így ki bennem, nem tudnám megmagyarázni, csak ezt érzem, és éppen ezért még mindig szívesen fogadnék örökbe és tudnám szeretni sajátomként. A terhességem alatt két dolgon nem voltam hajlandó parázni,és ezt jó előre kikötöttem a dokimnak és a vődőnőnek, hogyan fogok szülni (természetes úton alig kilenc óra alatt), és tudok - e majd szoptatni (11 hétig ment, de csak fejve fogadta el a lányom, őrülten fárasztó volt, de megtettem, amit tudtam, mert nem szívta a lányom). Még mindig az a véleményem, hogy nemcsak szülés által válik valaki anyává. (Tudnék arról is mesélni, hogy a cigányiskolában, ahol tanítok, a 30 fős osztályomban a 14 - 15 éves lányok közül 9 - en szültek 10 babát egy tanév alatt, és valakiből még ígysem lett anya, szóval megtapasztaltam ezt az oldalt is.) A lehető legjobbakat kívánom Neked, kedves Pinkman, és én is kíváncsi leszek pár hónap múlva majd a véleményedre. :) (Mariann)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. szia Mariann! Gratulálok a lányodhoz!:)
      Valahogy most én is így képzelem magunkat a jövőben, hogy nem fog ez változni nálunk sem, de lássuk meg, most nincs is értelme bármit is eldönteni. És akkor lehet, hogy még ti is fogtok örökbe fogadni vagy az anyósod miatt már nem szeretnétek?

      Törlés
    2. Lombikra semmi esetre sem megyünk vissza, mert még egyszer nem lenne erőm hozzá, pláne meg több szám km-t utazgatni gyerek mellett. Az életre bízzuk, hogy sikerül - e spontán, bár amennyire terhes akartam lenni hosszú évekig, most nagyon nem... De majd meglátjuk... Nekem Nóri is éppen elég, mi így lettünk egy család <3 Ha majd megérik bennem az érzés egy újabb babára, ha esetleg majd csörög a telefon, hogy vár ránk valahol egy pici, nem fogok nemet mondani. :)

      Törlés
    3. 9 óra? Te jó ég! Hős vagy.

      Törlés
  11. @Esti, @Heni érdekes, amit írtok, és hát ezekután tényleg kíváncsi vagyok, mit is fogok gondolni majd erről később. Most azt érzem, hogy azért csak a külső hasonlóságok miatt, nem fog változni a véleményem, mert nekem tényleg mindegy, milyen jegyeket fog viselni. Nem mondom, szoktam gyönyörködni a férjemben, és azon gondolkodni, hogy vajon mennyire fog hasonlítani rá, vagy milyen lesz a kettőnk keveréke, de hogy a testvér esetében majd csak ezért változtassam meg a véleményemet öf ügyében, azt most nehezen tudom elképzelni, pont azért, mert nekem ezek nem voltak előtte sem fontosak. De hát nem írhatom azt, hogy biztos vagyok benne, hogy mi lesz :) kíváncsian várom :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem-nem-nem, félreérthető voltam ezek szerint! Testvért alapvetően azért nem fogadnánk örökbe, mert nem tudjuk, hogyan viszonyulna hozzá Kissmajom... testvérhez úgy at all, nem kifejezetten örökbefogadotthoz. Magától sosem emlegeti, hogy szeretne, pedig ovistársaknál volt friss születés, barátoknál is van kisbaba, ő mindig azt mondja, hogy mi hárman vagyunk "a család" - rákérdezni meg nem akarok, mert agyon valószínű, hogy nem lenne (vagy csak évek múltán), és nem szeretném lógatni a mézes madzagot. Na most ha teherbe esnék, nyilván örülnénk nagyon, és akkor ez van, történt velünk még egy csoda, így kellett lennie, remélejük, hogy megszereti, vagy legalább nem utálja. És ha az utóbbi lenne, és látnám, hogy az imádott elsőszülöttem bánja, hogy így alakult, akkor is elintézném magamban azzal, hogy ez a baba is egy ajándékunk az élettől, sorsszerű a megjelenése, nyilván eszembe sem jutna, hogy hú, de hát elvetethettem volna. De ha "erőszakkal" hoznám be a másodikat, és Kissmajom szenvedne tőle, akkor tuti beugrana néha, hogy lehet, hogy rossz döntés volt, elrontottam a vérszerinti gyerekem boldogságát is ezzel a lépéssel, és az örökbefogadott is ennél elfogadóbb testvért érdemelne.
      (Amúgy lombikozni is ezért nem mentem, mert ezt a dolgot nem tudom lerendezni magamban, és M. sem tudja olyan határozottaneldönteni, hogy jó lenne-e erőltetni, hogy ő mondja ki helyettem, hogy vágjunk bele.)

      Törlés
    2. Ja! Vagy én értettem félre! Bocs! Így már más, és ezt olvastam is amúgy nálad már, és ezt tök megértem! Egyébként testvér ügyben én is feltételes módban beszélek mióta terhes vagyok, és bár eddig úgy gondoltam, 100%, hogy szeretnénk, most már mindig hozzáteszem, hogy ahogy hozza az élet, mert nem tudom, mit fogok gondolni, ha lesz már egy. Szóval, tényleg lássuk meg, mit gondolok pár év múlva :) Viszont, ha lesz tesó, akkor egyáltalán nem tartom kizártnak az öf-öt.

      Törlés