2016. november 7., hétfő

A legnehezebb számomra a meddőségben

a magány. 
Emlékszem tavaly egy közeli barátnőm mesélte, hogy jól bebőgette a védőnő őt terhesen, ugyanis azzal ijesztgette, hogy mennyire magányos lesz, ha megszületik a babája, és hogy ez egy súlyos probléma, próbáljon meg kellőképpen készülni rá, és amennyire lehet próbálja meg el is kerülni, esetleg már előre gondolkozzon el rajta, mi az amit tehet majd ellene. Furcsa, hogy őt meglepte ez az egész, mert én ugyan nem voltam még 8 hónapos terhes, akit bárki is figyelmeztethetett volna erre az egészre, de annyi helyről hallottam már, hogy mikor elmesélte nekem, nem találtam olyan nagy újdonságnak. De hát tény és való, hogy nekem kicsit több időm van olvasgatni, gondolkodni, hallani, elmélkedni, mint annak, aki gyorsan esik teherbe. Egy pillanatig sem kétlem, hogy ez az egész így van, és noha most mindennél jobban bízom benne, remélem, hogy egyszer én is megtapaszolhatom, milyen a négy fal közé ragadva lenni magányosan egy tehetetlen kisbabával, de biztos vagyok benne, hogy majd ha ott tartok, akkor én is nagyon nehéznek fogom tartani ezt az időszakot. Erről viszont majd talán akkor tudok írni, most még semmiképp. Amiről most tudok írni az egy másik fajta magány ugyan, de mindenkit biztosíthatok róla, hogy sokszor ez is kegyetlen, marcangoló és elég súlyos érzés - gyerek nélkül is. 
Anyukám sokszor beszélt gyerekkoromban olyan barátairól, akiket én nem is ismertem. Nekem gyerekkoromban is nagyon fontos szerepet töltöttek be a barátok, már akkor nagyon ragaszkodtam hozzájuk, és úgy gondoltam rájuk, hogy ez egy életre szóló lesz, és valahogy mindig olyan szomorúnak tartottam az ő történeteit - hiszen ezek az emberek már nem voltak az élete részei-, akkor is, ha egyébként legtöbbször boldogan és szép dolgokat mesélt róluk. Többször kérdeztem, hogy de hát mi történt, miért szakadt meg a kapcsolat, és egytől egyig valami gyerekekkel kapcsolatos dologra hivatkozott: volt akivel azért szakadt meg, mert a másiknak hamarabb lett gyereke mint anyának, és elsodorta őket az élet, volt akivel azért, mert anyának lett hamarabb, így elsodorta őket az élet egymástól és volt akivel ugyan közel egyszerre babáztak, de aztán a gyerekek végül nem bírták egymást, és azért sodorta el őket az élet egymástól. Nekem ez akkoriban érthetetlen indok volt és nem is volt igazán magyarázat. Most értem meg, hogy pontosan miről volt szó náluk, és azt kell, hogy mondjam, bármennyire is fáj ez, de sajnos már pontosan tudom, mi történt a barátaival.
Nekem nagyon kevés barátom van. Mondhatnám azt, hogy van egy pár nagyon közeli barátom, pár elég közeli, de már sajnos nem olyan szoros, egynéhány haverom. Számomra ez pont így van teljesen rendjén, a szoros barátságokat ápolni kell, ez sok időt vesz igénybe és nekem ez az, amire mindig kapacitásom és igényem volt: kevés, de annál mélyebb barátságok. A nagyon közeli barátaimon azokat kell érteni, akiket tini korom óta ismerek, akikkel korábban sűrűn találkoztunk, akikre mindig nagyon büszke voltam, hogy tűzön vízen kitartottunk egymás mellett évmilliók óta, komoly konfliktusok ellenére is szoros és borzasztóan szerető barátság maradt. Gondolom nem meglepő, hogy azt írom, közülük már mindnek van legalább egy gyereke, van akinél úton a második, de tulajdonképpen lassan ez a helyzet mindenkinél. Persze nem állítom, hogy olyan tragikus a helyzet, hogy eltűnőben vannak a barátaim, de hogy úgy fogalmazzak elég sokat romlott a kapcsolatunk minősége. Idén megszült az utolsó olyan barátom is, aki engem hívott fel először, ha valami gondja volt, 2-3 hetente biztosan találkoztunk, és heti legalább háromszor chateltünk, hogy kivel mi a helyzet. Ehhez képest idén volt olyan hónap, amikor még csak chat üzenetet sem váltottunk, mikor úgy döntöttem megtöröm a jeget, írtam neki, hogy hiányzik, arra mondjuk nem jött reakció, csak egy hosszú üzenet arról, hogy a gyereknek nő a foga és szegény gyerek, sokat sír. Közben tudom, hogy sűrűn találkozik a többi gyerekes barátainkkal (akikkel egyébként korábban, gyerek nélkül nem is volt olyan szoros kapcsolata) és a heti 2-3 chatelés sem velem van már, hanem szintén a gyerekes barátokkal. Nagyon kirekesztő érzés ez, akkor is, ha tudom az eszemmel, nyilván ő is egy gyerekest fog felhívni, ha valami dilemmája van a babájával, ha valami öröm éri, akkor is. Tudom az eszemmel, hogy az ő életet már a gyerek uralja, és bármitől szomorú, annak köze van a gyerekhez és bármitől boldog, annak nagyrészt szintén. Ezeket a dolgokat pedig a legegyszerűbb megosztani azokkal, akik pontosan tudják, miről beszél. Mondhatom azt is, hogy tudom így van ez teljesen rendjén, de sajnos ettől én nem fogom jobban érezni magam és az az igazság, hogy baromi magányos és kirekesztő dolog utoljára maradni gyerektelenül egy ilyen szoros baráti kapcsolatban, pláne úgy, hogy közben évek óta küzdök is azért, hogy közéjük kerüljek, és nem azért vagyok ebben a státuszban, mert így döntöttem vagy ezt választottam. Az érzéseimen semmit nem változtat az, hogy én gyerek nélkül szabadon mozoghatok, bejárhatok dolgozni emberek közé, én attól vagyok magányos, hogy úgy érzem, hogy már senkinek sem vagyok annyira fontos, hogy engem keressen, amikor az élete legfontosabb eseményei történnek.  Nekem ők hiányoznak, nem a munkatársaim és nem a haverjaim.
Az én mikrokörnyezetemben (hangsúlyozom, hogy az enyémben!) a gyerekezés koránt sem tűnik olyan magányos dolognak, bár véletlenül sem szeretnék laikusként ítélkezni efelett, és biztos vagyok benne, hogy az első hónapokban az én barátaim is kegyetlen időszakokkal küzdöttek, és nem jártak barátnőzni. Nagyjából egy fél év után viszont azt látom, hogy eleget mozdulnak ki, sokat kommunikálnak egymással, őszintén segítik egymást, és meg tudják osztani egymással a gyerekezéssel kapcsolatos összes nehézségeiket, míg ebben az egészben én, meddőként évek óta baromira egyedül vagyok a problémámmal. Nem arról van szó, hogy nem oszthatom meg velük a gondomat, hanem arról, hogy ugyanúgy, mint ahogy ők inkább egymást hívják fel például szoptatási nehézségeik, vagy egyéb más gondjaik miatt (mert én mit tudnék nekik segíteni), úgy ők sem értenek semmit abból, amin én megyek keresztül. Gondolok itt olyan esetekre, helyzetekre, hogy például volt olyan, hogy fáradtságukban jót poénkodtak és nevetgéltek azon, ki milyen keveset aludt a gyerek miatt, szívesen mondtam volna, hogy én is pont annyit, mikor például nyomasztott az, hogy rosszkor lesz a beültetésem, de valahogy nem illett oda és egyébként sincs köztük senki, aki kínjában velem tudott volna ezen nevetni, mert pontosan tudta volna, miről beszélek. Az egész inkább csak a levegőt fagyasztotta volna meg. Vagy volt olyan is, hogy egy barátnőm rám szólt, ne vitatkozzak a szoptatási nehézségekkel küzdő kismama barátunkkal, mert ez egy érzelmileg nagyon nehéz időszak, és még bebőgetem. Mindketten bőszen, egymással egyetértésben helyeseltek, hogy igen, ez így van, ez egy nagyon labilis és depis időszak a hormonoktól felborulva, én meg ott ültem a második sikertelen lombikom után érzékenyen, depisen, a felborult hormonjaimtól totál labilisan, ráadásul teljesen egyedül, mert senki sem volt, aki velem helyeselt volna vagy bőszen bólogatott volna, hogy igen, ez egy nehéz időszak nekem is. Voltam olyan találkozón, ahol volt egy kisgyerekes anya, egy terhes, valamint én, és csak a gyerekezésről volt szó, én meg ott ültem csendben és az járt a fejemben, hogy vajon én fogok-e valaha is szülni. Hát mit tudok tenni, ők vannak többségben. Természetesen ezek kiragadott példák, részletek, nem vagyok totál kirekesztve mindig mindenből, de gondolom senkinek nem mondok újat azzal, hogy ha terhességről, szülésről, babáról van szó, legalább tíz szem felcsillan (basszus, köztük az enyém is, mert évek óta ez tölti ki a napjaimat), öt száj megnyílik,  a meddőség ehhez képest pedig egy tabu (legalábbis azoknak, akik nem húzták fel ezt a cipőt), tőlünk már senki nem kérdez erről semmit (már hülyeségeket sem!), mert azt sem tudják, hogy tegyék ezt, ez egy olyan téma, amihez itt, a mi társaságunkban, hozzá sem szagolnak.  Egyszer a férjem a testvérével szerette volna megbeszélni az érzéseit, ő addig nem tette ezt meg senkivel. Éppen chateltek, de meghalt a kommunikáció, miután erről írt, és nem jött reakció, szörnyű volt olvasni, hogy tulajdonképpen végül nem tudta kibeszélni a baját. Emiatt a tabuzás miatt, magam sem szoktam kéretlenül rázúdítani senkire a gondjaimat, tény. Volt, hogy egy terhes ismerősömnek majdnem megnyíltam, mert úgy jött ki a lépés, de aztán elterelte a témát, mondván, hogy beszéljünk vidámabb dolgokról. Sajnálom, hogy nem voltam elég fun. Hát mit mondjak, lehet igaza van, biztosan én is valami vidámabb, lazulósabb témáról szerettem volna regélni, ha már a második gyerekemet vártam volna, akit pillangók fingtak pukiztak a hasamba egy fülledt nyári éjjelen. Tulajdonképpen szerintem az van, hogy senki nem tud mit kezdeni a nyomorunkkal (hozzáteszem, mi sem), ez egy szomorú téma az embereknek, amivel nem tudnak mit csinálni, úgyhogy egy idő után inkább nem említik, és kerülik, mi meg maradunk vele magunkban. Bezzeg, ha gyerektéma van, nálunk millió beszélgetőpartnerre akad az ember, pont az a korosztály vagyunk, akik nagyjából öt éve és nagyjából még öt évig mást sem csinálnak, csak szaporodnak. (Aláírom, hogy gyerekezés szempontjából ez egy nagyon szerencsés felállás, és úgy képzelem, hogy pontosan ugyanolyan nehéz lehet elsőnek szülni egy gyerektelen csapatba, mint most nekem meddőnek lenni egy csupa gyerekes társaságban.) Olyan mintha teljesen más utakon haladnánk. Nálunk a gyerek kapcsolatokat erősített meg, embereket hozott össze egymással, míg én - úgy érzem - csak kullogok utánuk a defektemmel, erőlködve, hogy felzárkózhassak.
Azért, remélem, a mi barátságunk nem végzi úgy, ahogy anyukám sok kapcsolata. Egyelőre nem gondolom, hogy totális veszélyben van vagy menthetetlen volna az egész, bár amikor félek az idő múlásától, akkor bevallom, nem csak a petéimre gondolok, hanem erre a nagyon régi kapcsolatra is. Szóval a helyzeten és a jelenlegi érzéseimen baromira sokat lendítene, ha közéjük kerülhetnék, és ezzel a legnagyobb problémám végre nem egy tabu téma lenne, az meg mondjuk már csak hab lenne a tortán, ha nem akkor küzdenék krónikus kialvatlansággal és szoptatási nehézségekkel, amikor ők éppen a lányaiknak segítenek menyasszonyi ruhát választani, vagy a fiaikat látják el párkapcsolati tanácsokkal, mert van egy olyan érzésem, hogy éppen nem fognak ráérni velem keseregni. 

54 megjegyzés:

  1. Ha számít én is érzek így...nagyon sokszor.
    Az a baj,hogy a mi problémánk a mi problémánk..nem tudnak vele mit kezdeni .
    Tökéletesen leírtad hogy is van ez..

    VálaszTörlés
  2. Tényleg tökéletesen leírtad a helyzetet..Ez pontosan így van, sajnos. Az én baráti körömben sem értenek meg azok akiknek elsőre összejött a gyerek, ráadásul folyamatosan próbálnak lebeszélni a tesóról. Egy másik része a barátaimnak nem is vállalt gyereket, tehát ők sem értenek meg, a harmadik része pedig küzd a gyerekért és valójában ők sem értik, hogy én miért nem elégszem meg eggyel.
    Ami a magányt illeti a gyerek mellett szerintem oltári baromság. Ugyanúgy el lehet járni vele mindenfelé, én vittem fodrászhoz, kozmetikushoz, vásárolni, étterembe, szállodába és még ott van az a sok gyerekeknek való program ahová el lehet járni mint pl. Ringató, Kerekítő, babaúszás, játszótér stb. Fel kéne emelniük a feneküket panaszkodás helyett. Én egy percig sem untam a banánt mint sok kismama. Rossz ránézni sok anyuka unott fejére aki alig várja hogy megszabaduljon a gyerekétől, de ők bezzeg termékenyek...Hát ilyen igazságos a sors...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Elnézést Andi, de nem bírom megállni hogy elmondjam hogy nem minden gyereket lehet fodrászhoz, kozmetikushoz, étterembe stb. vinni. Nagy nagy szerencse ha a tiedet lehet, nem tudom mit csinál a gyerkmeked amíg mondjuk a hajadat szárítják. Az enyémmel vásárolni is necces.
      Étteremben 1x voltunk 1,5 év alatt. Míg a Férjem evett addig én rohangáltam kint a gyerekkel, míg én ettem addig a Férjem. Úgy döntöttünk legközelebb majd kamaszkorában megyünk.
      Pont ez a magányosság az anyaságban, hogy még egy fogorvoshoz menést is hetekig kell szervezni. Ja persze ha a gyerek csendben eljátszik a földön amíg a te fogadat fúrják (és olyankor nem veheted ölbe hogy a hajadat tépje meg ugráljon) akkor az nem gyerek, hanem kisangyal. Az enyém gyerek.
      Elnézést, remélem nem voltam bunkü mert nem volt célom az lenni de nekem meg ez a heppem mikor azt hallom hogy gyerekkel pont ugyanolyan életet lehet élni mint gyerek nélkül.

      Törlés
    2. Mi sem jarunk etterembe, rendelunk, ha ugy adodik. :D Nyugodtabban lehet ugy kajalni. Nem tudunk félórákat varni majd még utana enni.

      Törlés
    3. FElla, azért a te eseted sajnos egy nagyon "szerencsétlen" kivétel, a kislányod is komplikált, te sem vagy lazamintanyuszika, de legtöbb gyerekkel igenis lehet dolgokat csinálni - nyilván nem ugyanúgy, mint előtte, de szerintem ez nem is cél, hiszen akkor nem választanánk a családos életet. Tény, nekem is "kisangyal" jutott, de ismerek azért "gyerekkel" rendelkezőket is, akik szerveznek programokat, gyakran velünk együtt, és nem temetik el magukat csak azért, mert egy 1-2-3 éves kiskölök nem játszik el csendben a földön.

      Törlés
    4. Fella, az én gyerekem sem kisangyal, igazi rosszcsont tud lenni, de azért le lehet kötni a figyelmét. Van hogy játszik az odavitt játékkal, van hogy kicsit rosszalkodik a szalonban és bizony olyan is előfordul hogy a kedvenc meséjét nézi meg a telefonomon. Néha ezt is kell, nem dől össze a világ. Az étterem nálunk is arról szólt amíg kicsi volt, hogy a férjem vagy én sétáltunk vele felváltva, de most már remekül elvan a játszósarokban( ha van ilyen rész) vagy ott is mesét néz ha nagyon nem bír magával. Mi sem járunk gyakran étterembe, de néha egy-egy évfordulót vagy születésnapot megünneplünk ott. Ráadásul otthon nem eszik olyan jól a Kismanóm mint ilyen helyeken. Az Ikea például a kedvenc helye, ott nagyokat játszik evés előtt, után. Én oly régóta vágytam már a gyerekre, hogy jól esik együtt járni vele mindenhová. Mivel a szüleim messze laknak, a férjem szülei pedig nem élnek kénytelen voltam így nevelni a gyerekemet és mindenhová magammal vinni. Már három és fél éves és még soha nem aludt nélkülünk sehol és ez nem azért van mert hősök vagyunk hanem mert nincs rá lehetőségünk hogy másra bízzuk.

      Törlés
  3. Szerintem nincs rendben egyaltalan, hogy ha ket gyerekes osszeul, akkor ott csak es kizarolag a gyerek lehet a tema, foleg, ha van egy harmadik fel a tarsasagban, aki nem tud/akar (mindegy is) hozzaszolni. En gyerekeskent nem birom, ha fel oranal tobbet kell a gyerektemarol beszelni egy kimozdulos esten, egyszeruen menekulok. Az idei osztalytalalkozonkon ket vegtelenul okos(nak hitt) ex osztalytars frankon betamadott a gyerektemaval (a megjelentek kozul nekem volt a legidosebb a gyerekem) pl milyen fenynel altatok, melyik pelus valt be, hanyszor kakil egy nap (???) stb, majd amikor kiderult, hogy en egy komplett hetvegere erkeztem a szulovarosomba gyerek nelkul, dobbenten, ajuldozva kerdeztek, hogy "es apaaaa vigyaaaaz a gyerekreeeee?"
    A legimadottabb baratnom gyermektelen, meg nem talalta meg a legalkalmasabb partnert a csaladalapitashoz. A masik baratnom egyenesen kijelentette, nem birja a gyerekeket, nem is akar szulni, karriert epit. Veluk havonta osszejarok szorakozni. Legkedvesebb kolleganom szinten gyermektelen, szinten szeretne majd, es ha barmi gondja van, en vagyok az elso, akit hiv. Amiota gyeden vagyok, meg jobb a kapcsolatunk. Pedig tettem mar le a telefont gyurmagondok miatt es hivtam vissza ket perc mulva.
    A szoptatasos hormondozis oke, de nem indok mindig a hormon, nem kotelezo befordulni a szoptatas miatt es foleg nem kotelezo ebben a befordulasban tamogatnia a kismamat a kismamakozossegeknek.
    Nem ismerlek szemelyesen, de szerintem majd babaval a tarsolyodban is pont oyan maganyosnak fogod erezni magad a folyton csak a kakis pelenkarol es bufiminosegrol beszelo nok kozott, mint most.
    Az anyasag maganyos, ez vitathatatlan, de csak azert, hogy ne legyek egyedul, nem szeretnek beallni a sorba, nem is tenne jot. Tudni fogod, hogy kulonbozo elethelyzetekben milyen kapcsolatokra lesz szukseged es ami/aki megerdemli, az otven ev mulva is ott lesz melletted.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Piros, nagyon jól csinálod, így is lehet ezt. Nem is értem miért mondod hogy magányos műfaj az anyaság, látod, lehet ezt úgy is csinálni mint te. Persze ehhez szükség van egy olyan férje is mint a tied aki átveszi a gyereket, ha neked bulizni támad kedved.

      Törlés
  4. Ez nagyon nehez, egy baratsag(nak hott valami) nekem meg is szakadt mikor terhes voltam, ő meg szokas szerint a nemtuljo kapcsolatban alldogallt, gyerekvallalasi korhoz kozeledve (mar amennyire van ilyen mostansag). Ez nagyon faj nekem, nyilvan nem csak ennyi volt a problema, de nem egyedi. Ja es szerinte ugyis anyukas-babas baratnoim lesznek ezutan. Pedig en imadok a masik gyerektelen baratnommel fecsegni mas temakrol, akarcsak kamaszkorunkban. En nagyon maganyosnak ereztem magam par honapos korában, mikor még keves helyre lehetett menni, es hiaba mentunk uszni vagy Ringatora, par kedves mondatot valtok emberekkel, de attol az ember nem lesz kevesbe elszigetelt es maganyos. Mostanra elengedtem a dolgot, neha persze ramtor, de elkezdtem tanulni es sokat segit. Amugy a baratnom akkor fog gyerekezni majd, mikor en par ev mulva kicsit felszabadulok, ez benne a tenylegesen nehez, de megoldjuk!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. hát, egyébként lehet ő is nagyon defektesnek érezte magát melletted, mármint ne érts félre, csak el tudom képzelni hogy ez egy ilyen védelmi reakció volt részéről, valami rossz megoldás, hogy inkább ő szakítja meg veled a kapcsolatot, mielőtt Te párszor lerázod a gyerek miatt. Sajnos jól ismerem a depressziót, és bizony tudom, nem egyszerű velünk sem, én is mondtam le már olyan összejövetelt, ahol csak én lettem volna gyerek nélkül. Hát például ezzel a döntésemmel akkor pont én szigeteltem el magam tőlük. Biztos vagyok benne, hogy az én barátaim is szeretnek velem beszélni másról, nem arról van szó, hogy totálisan letojnak és egyáltalán nem keresnek, csak ez barimora megritkult a gyerek miatt, amit én értek is, nagyon is, de ettől még nagyon szar egyedül maradni, háttérbe szorulni...

      Törlés
    2. Megértelek, ahol csak gyerekes szulok vannak, en se erezném jol magam. Nem gondolom hogy csakis a gyerek lehet a tema, de mivel eppen abban vannak benne, biztos ezer tortenet es poen meselese van.. En gyerektelennel keveset beszelek a fiamrol, de a legkedvesebb baratnom pl nagyon erdeklodo, amibek orultem. A gyerekes ismerossel meg kb csak gyerektema van, meg az ehhez kapcsolodo temak.
      Igen, mint irtam mas gondok is mar felmerultek az emlitett baratnonel, eleg rossz idoszaka volt minden teren, amiben en igyekeztem segiteni, batoritani, ehhez kepest az en eletem gyokeresen konnyunek tunt neki, pl egy panasz el sem hagyhatta a szamat semmirol, mintha jogom sem lett volna. No de ez mar egy mas tema, nekem egy tapasztalat volt, de eleg nagy csalodas, evek ota tarto baratsag ugyanis igy megszakadni nagyon rossz, legalabb varta volna meg, hogy valoban szakitok ra idot es energiat, hisz nekem is eppugy szuksegem lett volna ra. :(

      Törlés
  5. Ja es az meg nem tudom milyen baratno aki nem akar errol beszelni, mert nem vidam tema. Az ilyen emberekkel en le szoktam zarni a dolgot, szamomra nem baratsag ha errol nem lehet beszelni, gondolom a sajat dolgairol szivesen beszel es csak arrol.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igy igaz! Szivszaggato pasiugyeket "oldok meg" a mai napig, pedig ilyen problemaim mar nincsenek, de gyakran mar azzal segitek, hogy meghallgatom az illetot. Ezek nagyon fontos momentumok. En sem tartom hiteles baratnak, aki a kedvemert egy fontos beszelgetes erejeig sem hajlando kilepni a sajat komfortzonajabol.

      Törlés
    2. Igen, egy barat a nehez elethelyzetben is ott van, es max annyit tud segiteni, hogy meghallgatja. Pl a baratnom 3 evig egy folyami hajon dolgozott, es heti 70 orat, mi masrol beszeljen? Meselt is, sokszor erdekes volt, de sokszor mar annyira belement a tortenetbe, hogy azt ottani dolgozo ertheti meg, akkor az ugy neccesebb volt, de orult, hogy kiadhatta magabol!

      Törlés
    3. Ismerős volt, nem barát :)

      Törlés
  6. Hát az első ami eszembe jut, hogy de irígylem a gyerekes barátaidat mert engem kábé mindenki (nekem nem gyerekes barátaim voltak) otthagyott a picsába hogy én úgyis gyerekezek (igaz) meg úgyse érek rá (igaz) meg úgyse tudok hozzászólni (igaz).
    A második meg, hogy megértelek de nekem könnyű mert én is voltam meddő mégha rövidebb ideig is.
    Én az én köreimben azt látom hogy szinte "szégyen" az a pár év amit a nő otthon tölt és igyekszik gyorsan elfelejteni, kitörölni az életéből mert úgyis mindenki fizetett szabadságnak tartja a gyeses éveket.
    Amúgy lehet hogy ők is szégyellik hogy mondjuk mindig bőg a gyerekük és azt gondolják hogy úgyse értenéd meg, míg a másik gyerekes nagyobb eséllyel érti meg.
    Harmadrészt meg, nekem pl. volt egy közeli (igaz fiú) barátom, akik már régóta kűzdenek a gyerekért és én annyira szerettem volna neki "segíteni" (neki pl. a donort is elárultam amit egyébként nem osztok meg ismerősökkel) de azt látom hogy talán irígykedik hogy nekünk sikerült és miután párszor foghegyről válaszolt meg nem írt vissza inkább én is hanyagoltam.
    Lehet hogy ezek mind ilyen félreértésekből származnak?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jól látod Fella, tényleg irigylésre méltó társaság, mert közel egykorúak a gyerekek, nincs rivalizálás, hasonló értékrend, és még van olyan, aki közel is lakik a másikhoz. Szerintem az, amit te írsz, hogy csak neked van gyereked, az pontosan ugyanolyan szar lehet, mint ez, hogy csak nekem nincsen. Mármint bocs, ha neked nem szar, akkor nem akarom beléd beszélni, de szerintem én pontosan ugyanolyan kirekesztettnek érezném magam gyerekkel a sok gyerektelen között, mint most:D
      A másik meg, ezt is jól látod, nekem tényleg senki nem nagyon panaszkodik a gyereknevelés nehézségeiről, vagy hogy mennyit sír a gyerek, mert tudják, hogy elég fosul vagyok, és már alig várom, hogy megtapasztaljam. Azt, hogy nem egyszerű nekik, és nekik is megvannak a gondjaik a gyerekkel, más miatt sejtem/tudom, nem azért, mert rámzúdítják ezt, de ettől is pont kirekesztve érzem magam, mert egymással meg mindent megbeszélnek, csak velem nem. Nem haragudhatok ezért rájuk, engem kímélnek, de ettől még magányos vagyok tőle :D
      És egyébként 100%, hogy ezek sokszor kommunikációs félreértésekből fakadnak, és tudom, hogy én is - a depi miatt- sokszor rosszul kommunikálok, sokszor letagadom, hogy szarul vagyok, mert nem akarom senkire rázúdítani a fost.

      Törlés
  7. Meg egy dolog jutott eszembe: Mikor gyereked van "muszaj" arrol beszelni es ehhez lelkes helyesloket talalni hogy mennyire nincs időd semmire mert egyebkent nem tudnád megindokolni hogy miert nezel ki szarul, miert vagy gyűrött (kisebb gyerekkel akar lehanyt) poloban es hogy miert nem mentel meg vissza dolgozni mit lopod a napot. Legalabbis én ugy érzem. Valami hasonlorol én is irni akartam csak most kisse el vagyok havazva.
    Szoval nem mentegetni akarom a gyerekes baratnoidet csak magyarázni probalom amit én gondolok.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nyugodtan mentegesd, mert nekem sem célom bántani őket, írtam is, hogy a példák kiragadottak, és azt is, hogy totálisan megértem, hogy összenőttek egymással, a gyerek egyszerűen vagy összehozza vagy elszakítja az embereket egymástól. De ettől én még most egyedül érzem magam :( Biztosan én is összenőttem volna egy meddő barátnőmmel, ha lenne nekem olyan :D

      Törlés
    2. De miert kene visszacsatolas arrol, hogy milyen szar az anyasag? Mert vegso soron mindig ebbe torkollik: vagy panaszkodas, vagy rivalizalas. Meg ezt miert kell egy gyerek nelkuli "enidos" esten egyaltalan megbeszelni? Miert van kodolva az anyakba, hogy az anyasag kozponti tema legyen mindig, minden helyzetben? En gyed elott ot evig x munkakorben dolgozo no voltam es a kollegaimmal tartott gorbe esten max 10%-at tette ki a beszelgetesnek a munka(hely). Orulok, ha vegre tudok masrol is beszelgetni anyakent, nem csak az anyasagrol. Ezert gondolom azt, hogy Pinkman a rosszabb verziot erzekeli, pedig vannak olyan gyerekes nok, akik nem csak tudnak, de nagyon is akarnak masrol is beszelni, mint a gyerekrol. Ezert hiszem, hogy fog ez meg alakulni, legalabbis kivanom, hogy alakuljon.

      Törlés
    3. Ezert mondom hogy a megindoklas miatt.
      Pl. Láttad az új filmet?
      Nem mert tudod a gyerek miatt nem tudok elmenni sehova. Es maris atterelodott a szo.

      Törlés
    4. Persze, ertelek, a kerdes koltoi csupan es az sem elvaras nyilvan, hogy egy szo se essen a gyerekrol, ha mar van, de en neha gyerekeskent is tok kenyelmetlenul erzem magam, ha mar x ido utan sincs mas fordulat a beszelgetesben.

      Törlés
    5. Persze, ertelek, a kerdes koltoi csupan es az sem elvaras nyilvan, hogy egy szo se essen a gyerekrol, ha mar van, de en neha gyerekeskent is tok kenyelmetlenul erzem magam, ha mar x ido utan sincs mas fordulat a beszelgetesben.

      Törlés
    6. Amúgy, Piros, ez tényleg nem ilyen rivalizálós, panaszkodós társaság, nagyon jó kis csapat, hát ezért van, hogy tűkön ülök, hogy ott legyek én is:))
      Amiért úgy érzem, hogy kívül rekedtem, azért semmiképpen nem hibásak, sztem ilyen az élet vagy hogy is mondjam. Nem ülhetnek otthon a fenekükön, arra várva, hogy én is végre szüljek, nyilván csinálnak közös programokat együtt, amik által közelebb kerülnek egymáshoz. A közös téma mindig jobban összekovácsolja az embereket, és én ez az amiből kimaradok. Ez nem valami rosszindulat, nem bántani akarnak, nem az van, hogy totál letojnak, hanem egyszerűen így alakult az élet, amiről sem ők, sem én nem tehetek, sem senki. Talán hamarosan megoldódik azzal, hogy nekem is lesz gyerekem.

      Törlés
  8. Kristálytisztán látod Pinkman, ami sokunk életében lezajlik, lezajlott. Nekem is nagyon hiányoznak a barátnőim, a velük való minőségi kapcsolatápolás, amit több mint 20 évig építettünk. Először azokkal kopott meg, akikről te is írsz, hamarabb lett gyerekük, mint nekem, majd később érdekes módon szinte teljesen eltűntek ezek közül, mikorra nekem is lett gyerekem, számomra érthetetlen módon, addigra valószínű túl sok idő telt el közös (gyerek)téma nélkül. De van, akivel pont ellenkezőleg, nagyon összetart bennünket a majdnem közös sors. Ott vannak azok a lányok, akik még az arra alkalmas partnert sem találták meg, hogy családot alapítsanak, emiatt még nincs gyerekük, velük nem tudok hétközben bármelyik este összefutni, mint régen, vagy ahogy ők egymással, és az én sorsom valószínű bennük még jobban mélyíti a magány miatti szomorúságot. Így már van olyan, akit több mint 1 éve nem láttam. Elsodródtunk egymástól. Valóban magányos dolog lehet az anyaság is. Ha egy gyermekem lenne, biztos sokkal mobilisabb lennék, de ki tudja, ahogy FElla írja, van, akivel nem lehet bármikor bármilyen programra magunkkal vinni. De így ikrekkel biztos, hogy 4 fal közé reked az ember. Egyszerre kettőt kell(ene) fizikailag mozgatni, az aktuális nyűglődésüket megoldani (pelenka, alvás vagy etetés stb), - a bölcsin kívül - inkább el sem indulok sehová egyedül velük, mert idegileg, fizikailag is totál kifáradok, pedig egyre értelmesebbek, egyre ügyesebbek. De akkor is, tőlem függnek, és emiatt én is megközelíthetetlenné váltam a barátaim számára, mert nonstop van valami feladat velük. Közben lelkileg ez a borzasztó magányos dolog legbelül. És nem csak a barátokkal, a párommal is van, hogy öniróniával pl. délután 2-kor azt mondjuk egymásnak egy hétvégén: "Amúgy szia, neked is jó reggelt!" Csak reménykedni tudok, hogy ahogy nőnek, vissza tudjuk építeni a kapcsolataink minőségét, legyen az házastárs, szülő, testvér vagy barátok. Csak addig baromira hiányoznak. De nem panaszkodom, félre ne értsd, csak egyik hiányérzetből cseppentem a másikba, a 3 év meddőségi magány után, mikor tényleg tabu, és már a hülyeségekkel sem fárasztanak már... Örülök, hogy van ez a blogszféra, hogy sokan itt egymásra találtunk, és egymásba tudjuk önteni a lelket, a reményt, nekem nagyon sokat számított és számít a mai napig, és fontossá vált ezen emberek sorsa, mert érzem, értem, amin átmennek, átmentek. Többekkel már személyesen is találkoztam, és ezek egészen más minőségű barátságok, ha lehet így fogalmazni. Kívánom, hogy tapasztald meg Te is mihamarabb az anyasági "magányt", és oszd meg velünk azon gondolataidat is! Ölellek! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Na igen, ikrekkel en tuti nagyon KO lettem volna, mert még annyi lehetoseg sincs kimozdulni... Egy feloltozestol kezdve a 2 gyerek menedzseléséig... :/ Huzos egyedul.

      Törlés
    2. Huh, Heni, nagyon szépen összefoglaltad, meg a félelmeimet is:) Én is félek, hogy olyan későn lesz gyerekem, hogy a többiekkel már nem lesz aktuális a téma és ugyanúgy ebből a magányból, megyek egy másikba is...
      Két gyerekkel el sem tudom képzelni, hogy lehet kimozdulni...!
      Köszönöm Neked a jókívánságokat:)

      Törlés
  9. Nagyon tetszett ez a poszt! Valaki íta fent, és nálam ez így történt, hogy a gyerekezés egyáltalán nem volt magányos tevékenység. Pontosabban így visszanézve lehet hogy az volt, de a gyerekre fókuszálva nem tűnt annak. Emlékszem, tavaly volt egy olyan hét télen, hogy csak egyetlen egyszer mentem ki a lakásból - otthonról dolgoztam, Boni pedig beteg volt. De baromira nem zavart és tök szerencsésnek tartottam magamat, hogy megtehettem.

    Igaz, hogy a gyerekkel rendelkező nők között nagyon gyakori a gyerektéma, sztem ez természetes is, de szerintem ha van a társaságban gyerektelen, akkor arra figyelemmel kell lenni. Én ilyenkor mindig bepróbálkozom semleges témákkal, mert emlékszem, milyen érzés volt az egyetlen gyerektelennek lenni. Plusz engem speciel nem nagyon érdekelnek a MÁS gyerekeiről szóló sztorik :)))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Amúgy bevallom, sokat szoktam rád gondolni, amikor hallom a gyerekezés szörnyűségeit, mindig egy példa vagy, hogy léteznek más esetek is:) Egyszerűen én annyira kíváncsi vagyok rá, nekem milyen lesz? El sem hiszed, de komolyan megöl a kíváncsiság :D Mondjuk biztosan elmondok majd néhány imát, hogy a meddőségi depresszió után, azért ne verjen már meg az élet egy anyasági depresszióval is, bár tudom, ez sem választás kérdése, de azért ENNYIRE csak nem leszek szerencsétlen :D

      Érdekes ez a gyerekről beszélgetés, attól én is kivagyok, ha TÖBBEN vagyunk, és valakit kizárunk/kizárnak hosszú időre egy olyan témával, amihez egy ember nem tud úgy hozzászólni. Viszont ha KETTEN vagyunk egy kisgyerekes anya b.nővel, akkor én szívesen hallgatom a napjaikat (egyrészt egyébként is ez történik vele, most miről beszéljen másról?:)), hogy mivel, hogyan küzd meg, mit hogyan old meg, mindig arra gondolok, hogy ez még hasznos infó lesz nekem egyszer, de azt érzem, hogy sokszor vagyok ebből is kizárva, vagy azért, mert kímélnek, vagy azért mert már a másik anyákkal átrágták ezt a témát, azt nekem mit meséljenek már oly részletesen, vagy egyszerűen, mert gyerektelen vagyok, és nem érdekli őket a véleményem:). Engem ez is ugyanúgy kirekeszt a csapat életéből és külön kis szigetre helyez.
      Az mondjuk engem sem érdekel, hogy mikor milyen cukin mosolygott, mutogatott, nyögdicsélt a csöppség, mert azt pont látom én is:)

      Törlés
    2. En is imadtam informaciokat gyujteni anno, gyerektelenként. :)) most mar probalom elkerulni azokat a helyzeteket, ahol a gyerek betegsegeinek leirasa van teriteken - igy tel idejen ez a legborzasztobb tema, hany fok, milyen takony, melyik gyerekdoki, aaaaa!! (FOLEG a takony)

      Pinkman, en is teljes szivembol drukkolok nektek!!

      Törlés
    3. Nekem szerencsere mef senki sem beszélt a gyereke taknyarol.

      Törlés
  10. Mi kertvárosba költöztünk Bp mellé a gyerekem születése után. Nem tudom Ti hogy vagytok vele, de számít az is, hogy mennyire ingerszegény egy környezet, mert pl.ez nekem nagyon az. Pedig itt is vannak babás programok, amire eljártunk de túl csendes a környék. Sétálok az utcán, sehol senki. Ha ellátogatok anyukám kisvárosi lakótelepére, kész felüdülés. Emberek vannak az utcán! Gyalog minden elérhető! Ismerősök akikkel jókat lehet beszélgetni :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát igen, nagyon nyomasztó lehet egy olyan kis helyen, ahol semmi ismerősöd sincsen, akivel szívesen összeülsz. Mondjuk hálás dolog ha egy csomóban vannak a barátok, ez sztem gyerek nélkül is irtó klassz, hát még gyerekkel.

      Törlés
  11. Nekem konkrétan a legrégibb és talán egyetlen igazi nővel-barátságom ment rá anno erre, azóta sincs helyette másik, M. a legjobb barátom már évek óta úgyis, nem hiányzik. Egyszerre ismerkedett meg ő a férjével és én az enyémmel, csak mivel neki örök életében az anyaság volt a vágya, gyorsan hozzá is ment és szült is rögtön kettőt - nekem furcsa volt, mert az a típusú férfi, akibe amúgy sosem tudott volna valóban szerelmes lenni (nem is lett, csak minden más adott volt nála: egzisztencia, gyerekvágy, stb.). Ezen bár értetlenkedve, de túltettem magam, hiszen ismertem a gyerekkori traumáit, amik errefelé ösztönözték, de sajnos attól kezdve másról sem szólt a kapcsolatunk, csak arról, hogy kapacitált: ha annyira szerelmesek vagyunk, miért nem házasodunk/szaporodunk mi is, milyen jó lenne együtt végigcsinálni ezt is, mint régen a zűrös pasiügyeinket. Mi akkor még nem szerettünk volna gyereket, még azt a pontot sem láttuk előre a jövőben, amikor esetleg igen, úgyhogy baromira zavart ez a beszűkültség, és olyan két év csesztetve levés után teljesen eltávolodtam tőle.
    Én nem lettem ilyen hál'Istennek, nekünk gyerekügyileg kompatibilis barátaink gyakorlatilag nincsenek, legtöbb családban jóval nagyobbak már, másnál elhúzódó meddőség miatt csak most lesz, megint más nem is akar, de attól még nagyon jól érezzük egymást együtt, beszélgetős alkalmakra úgyis gyerekek nélkül megy mindegyikünk és a téma sem ők, lazább bulis dolgokon jól vegyülnek a különböző korú utódok, ennél komolyabbat (pl. közös utazások) meg amúgy is kizár az, hogy alapvetően mizantrópok vagyunk, és csak szűk családi körben szeretünk lenni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Végülis igen, ha az ember amúgy sem vágyik annyira mások társaságára akkor az úgy egy fokkal kevésbé kirekesztő érzés:) Egyébként én eléggé függtem a barátaimtól eddig, úgy értem korábban sem szerettem kimaradni ebből abból, még azokban az időkben sem, amikor senkinek nem volt gyereke. Ez azért nálam is sokat változott, sokkal zárkózottabb lettem és nem mindig érdekel azért annyira, ha kimaradok. (Ezt szintén az elmúlt 5 évnek köszönhetem...) Nekem is a férjem a legjobb barátom, eddig is ő volt, de azért van(?)/volt(?) legjobb barátnőm mellette is.

      Törlés
  12. Kedves Pinkman,
    Már fél éve rendszeresen olvasom a blogodat, nagyon tisztellek és szorítok is Nektek. Sokszor erőt ad Nekem is a kitartásod. Tudom, hogy Én negyed annyit nem küzdöttem még mint Te, ettől függetlenül hajlamos vagyok elhagyni magam és olyankor jó visszaolvasgatni itt:)Tegnap este ezután a poszt után kb 1 órát bőgtem és nem is tudom eldönteni, hogy miattad vagy magam miatt. Rólam dióhéjban annyit, hogy júniusban kezdtünk el egy meddőségi klinikára járni, szeptemberben volt az első inszem, ami sikerült is, viszont nem tudok feloldódni és örülni, mert a 8. héten járok, a 12. hétig bármi történhet és folyamatosan azon aggódom, hogy mi van ha....és ez is egy piszok szar érzés tud lenni, hogy itt van és sikerült, de még semmi nem biztos.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Biztosan a terhes hormonok miatt sírtál, ne aggódj!:) És gratulálok, tényleg nagy szerencse, hogy nem ismerted meg, milyen egy asszisztált reprodukció után a kudarcból felállni, de megértem, hogy aggódsz, én biztosan totál idegbajos leszek majd terhesen, remélem, hamarosan olvashatod is :D Kitartást!Nem sok és minden nagyon is biztos lesz!

      Törlés
  13. A parom sokat van mostanaban kulfoldon. Sokat vagyok egyedul.sokat is agyalok.
    Nalunk is hasonlo a helyzet.
    Sajnos bennem is megvaltozott vmi mert en lettem sokkal zarkozotabb. Ma pl az ezer eve kozmetikusom aki tok normalis meg minden, mondta, hogy o a 3. Lombik utan feladna....az a baj, hogy en erzem ugy h aki nem meddo azzal nem tudok egy nyelvet beszelni es ezert nincs is kedvem masokhoz.nalunk sajnoscen vagyok a hibas.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem is lehet egy nyelvet beszélni, tényleg nem tudja ezt senki...:( Nekem volt olyan barátnőm, aki totál értetlenül állt azelőtt is, hogy igazi embriókat lőnek fel lombikkor. Most komolyan, mit értene abból, hogy milyen ez érzelmileg, ha még a technika is megdöbbenti ?:D Valahogy túl kell ezt élni.

      Törlés
    2. fokozzam? Anyospajti nem erti, ha berakjak, miert nem tapad meg...
      Szerinte nem is a fia meddo hanem velem van a gond....

      Törlés
  14. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  15. Pinkman annyira igaz amit írtál! Én tapasztalatból tudom, hogy milyen érzés ez, hiszen mindkét oldalon álltam. A kislányom mellett soha nem éreztem azt a mélységű magányt, amit most másodlagos meddőként, habituális vetélőként érzek. Még egy igen közeli (2 gyermekes) barátnőm is tudott meglepetést okozni. Egy stimulált, inszemes próbálkozásunk alkalmával, sok sikert kívánt, hozzátette,hogy azért vegyem tudomásul, hogy egy gyermekkel ajándék az élet, gondoljam át tényleg akarok-e még egyet. Majd félvállról közölte a megdöbbent arcomat látva, hogy végül is szorít, hogy sikerüljön, nekem se legyen jobb, mint neki.
    Sajnos gyerekkel, ezzel a teherrel is sokszor magányos az ember.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jézusom...:(( Mondjuk nekem ilyeneket sosem mondtak szerencsére.
      Nagyon kiborít, ha valaki teljesen lealacsonyítja mások problémáját...Valahogy el kell neki magyarázni, hogy mindenkinek a saját zsákja a nehéz, meg te sem mondod neki, hogy hallgasson, örüljön, hogy csak 2 és nem 3 vagy 4 gyereke van, mert milyen nehéz lehet a 3 vagy 4 gyerekesnek. Őt se nyugtatja meg az. Hallottam olyan kedves barátnőről, aki irigyelte a szingliket, hogy milyen jó nekik, hogy nem csak gyerekük, de férjük sincs. Hát ez számomra már nem csak az empátia totál hiánya, hanem mindenféle érzelemé is:)
      Sok sikert a tesóhoz!!:)

      Törlés
  16. Ez a magány dolog azért erősen habitus függő. Én pl. az az itthon ülős típus vagyok. Sose volt nagy társaságom vagy sok barátom, programom de nem is vágytam rá. Még egyedüllallo koromban is olvasással, egyedül mozizással töltöttem a hétvégéket. Imádtam!!! Van egy igazán valódi kebelbarátnóm, de vagyunk együtt sülve főve. Plusz pár barát és jó néhány ismerős. Így én baba mellett sem vagyok magányos. Nem hiányzik a társaság. Imádom a csendes kertvárosunkat és ha van időm olvasni, akkor minden okés :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. mármint NEM vagyunk együtt sülve főve

      Törlés
    2. igen, sztem is habitusfüggő is. Amúgy nekem is hasonló a viszonyom, mint a tied. Nem vagyok társasági ember, csak egy nagyon-nagyon szűk réteget tartok a barátomnak, ez egy nagyon régről eredő KIS csapat, viszont őket nagyon szeretem, és nagyon ragaszkodom hozzájuk. Nekem sincsen különösebb bajom az egyedülléttel, én nagyon nagyon jól feltalálom magam egyedül, szeretek is egyedül lenni, csomó hobbim van, amit pont egyedül kell csinálni:) és mi sem lógtunk egymás nyakán a nap 24 órájában, de még csak nem is minden hétvégén, de mindig elérhetőek voltunk egymás számára. Szerintem az, hogy az ember alapvetően jól érzi magát egyedül is, sőt szeret is egyedül lenni, nem (mindig) egyenlő azzal, hogy nincs is szüksége soha senkire az égvilágon. Például én azért nem érezném jól magam az isten háta mögött tőlük, csak egyedül (mármint nélkülük) egy kisvárosban.
      Viszont így kiindulva belőled, lehet nekem sem lesz olyan magányos dolog a gyerekezés akkor ?:)

      Törlés
    3. En is elvagyok magamban, mindig igy volt, es erre is van lehetoseg, ha alvasidoben nem haztartassal foglalkozik az ember, hanem szusszan egyet. Ha az ember meg tudja tenni, hogy gyerek mellett fozzon takaritson stb. En nem szeretem erre pazarolni azt a napi masfel-2 ora alvasidot, de azert mindig marad olyan, amit nem lehet a fiam mellett csinalni. Honbi mondjuk hianyzott, mert olvasni en honapokig nem olvastam, nem volt meg hozzá a slow, meg kialvatlan voltam. Azt a keves barat akikkel talalkoznék, nos megoldhato, ha ferjem levált, amihez az is kell, hogy a gyerek nem szopizik es el tud aludni nelkulem is.

      Törlés
    4. Hát a takarításra én is sajnálnám :) Annyira kíváncsi vagyok már, hogy fogom én ezt csinálni, van egy csomó tervem, de hát tudom, hogy ezt nem lehet tervezni :D mondjuk abban biztos vagyok, hogy a férjem jól ki fogja a részét venni és ahogy az ismerőseimet elnézem, ez elég sokat számít :))

      Törlés
    5. Hát gyerekfüggő... mennyire igényli a foglakozást, vagy mennyire nyekergős. :D

      Törlés
    6. Dehogy leszel magányos! Szuper lesz.
      Mióta megvan a kisember, én ha lehetne, egy tök egyedül eltöltött napra vágyom, cseppet sem társaságra meg programokra. :) A tipikus anyukabararsagokra meg plane nem vagyom...egy óra a gyerekorvosi váróban és a legtöbbet agyoncsapnam...folyton panaszkodnak...

      Törlés
  17. Mizujs Pinkman? Rég posztoltál :( Voltál ultrahangon? Mikor lesz a beültetés?

    VálaszTörlés