2015. október 17., szombat

- Pinkman, maga depressziós.

- közölte pár héttel ezelőtt a pszichiáter olyan természetes hangon, mintha csak azt mondta volna, ni csak öntök magának egy kis teát, mert látom, hogy üres a pohara. Hát így. Hála Istennek, hogy még ezzel a lelki micsodával is gyarapíthatom a már meglévő nyavalyáim listáját. Már aggódtam volna, ha itt, ezen a téren nem jön be valami új.

Hezitáltam egy darabig, mennyire merüljek bele ebbe a témába mélyebben, de arra jutottam, hogy ez egy tematikus blog, és a depresszió éppúgy hozzátartozhat a meddő nő életéhez, mint akár egy lombik. Meg amúgy is ígértem azt, hogy jövök még egy pszichiáteres beszámolóval, most legalább van egy olyan, ami picit szaftos. (Mármint értitek, most mi lenne, ha kiderült volna, hogy tök fölöslegesen töltöm az időm terápián, mert nincs is semmi? :))

Soha jobb életszakaszban nem dönthettem volna a terápia mellett, mint a mostani, még akkor is, ha alapvetően nem is feltétlenül a gyerekcsinálás nehéz ügye vezetett ehhez az elhatározáshoz.
Bár biztos vagyok benne, hogy nem most kezdődött e kórság kialakulása sem. Szerintem 2013 októberében kezdtem elindulni a lejtőn, de tény, hogy a 2015-ös évem az, amit borzasztóan szomorúnak látok, és iszonyatosan nehéz benne valami szépet és jót találnom, pedig az eszemmel tudom, hogy biztosan volt, biztosan történt/történik minden egyes nap szép és jó dolog velem. A márciusi pozitív tesztem utáni vetélés teljesen reményvesztetté tett. Nincs mit szépíteni ezen, tényleg azt gondoltam, hogy ennyi volt, nem tudom merre tovább, pedig ha sikerül józanul gondolkodnom, akkor tudom, hogy igenis van még merre menni. Nagyon közeli hozzátartózómat vesztettem el idén, pedig évek óta kérek valakit (?), hogy engedje meg, hagy élje meg az én kisbabám születését is. Nagyon hiányzik a nagymamám. Folyamatosan kimerültnek, fáradtnak érzem magam. A munkámat mostanság a motiválatlanság, kedvtelenség jellemzi, nem okoz örömet már nekem úgy, mint egykor és tudom az eszemmel, ez nem a munka, a cég vagy az évek hibája. Gyakran óriási erőt kell vennem, hogy elinduljak dolgozni. Mindezek mellett sokszor vagyok levert, rendszeres alvászavarral küzdök és a fülzúgásom idén már lassan elviselhetetlen mértéket öltött. Teljesen bezárkóztam, úgy érzem, hogy a korábbi csoportfüggésem már sehol sincsen és a társaságkedvelő énem is sokszor elszigetelődik a szeretteitől. Nem csak a terhesektől. Sokszor van olyan, hogy senki sem érdekel különösképpen. Őszintén szólva hónapok óta egyedül itthon érzem magam biztonságban a kis kanapénkon és az egyetlen ember, akit nem utasítok el és akit beengedek az a férjem. Ha társaságba megyek vagy társaságot hívok az mostanában mindig egy ésszel hozott döntés eredménye, és azért van, mert tudom az eszemmel, hogy nem szabad beragadnom és elutasítanom mindenkit magam körül, de újonnan nem az érzelmeim által vezérelt elhatározás ez, amit az alapoz meg, hogy igazán jól érzem magam az engem körülvett emberekkel. És szintén nem az emberekkel van probléma. Az érzelmi labilitásom sem sokat segít azon, hogy társaságba járjak. Gyakorlatilag bárhol bármikor el tudom pityeregni magam csak úgy. Nem kell különösebb indok hozzá. Őszintén szólva eszemet sem tudom, hogy mikor volt olyan nap, amikor egyetlen egy könnycseppet sem morzsoltam el az arcomon. Pár héttel ezelőtt egy barátnőmmel találkoztunk egy megbeszélt helyen, és úgy volt, keresünk egy helyet, ahová beülhetünk. Elkezdett esni az eső, én pedig egyszerűen képtelen voltam eldönteni, hogy tovább menjünk vagy menjek haza. Majd a belváros kellős középen elkezdtek potyogni a könnyeim, hogy nem tudom eldönteni, mit akarok: hazamenni vagy beülni. Sosem jellemzett a döntésképtelenség. Mindig viszonylag gyors mérlegeléssel, bármit azonnal el tudtam dönteni. Most pedig többször előfordul, hogy sem komoly, sem pedig komolytalan dolgokban nem jutok dűlőre magammal.

Még sorolhatnám, oldalakon át, de nézzük inkább azt, hogy is van ez kezelve, az fontosabb. Mert az nem kérdés, hogy foglalkozni kell ezzel és valahogyan márpedig ki kell jönni ebből a gödörből.
A jó hír az, hogy a doktornő azt mondta, ez azért eddig a szintig normálisnak mondható ebben az élethelyzetben, amiben most vagyok. Gyógyszert a kérésemre nem írt fel. Azért elmondta, hogy sok kismamát ismer/kezel, akik csak így képesek kihordani a gyereküket a nagyfokú szorongásuk miatt és a gyógyszerektől sem kell feltétlen megijedni, vannak ma már jók, amik csak ott hatnak, ahol kell és nincsen hatásuk a terhességre. Na, én ezt nem tudom. Abban maradtunk, hogy féléven át nyomatom az orbáncfű teát nagyobb mennyiségben (3-4 filter/nap).  Mivel a depressziós betegben a szerotonin szint csökkent, ezért jó választás lehet ez a tea, mivel az orbáncfű ugyanúgy az agyban termelődő vegyület, a szerotonin szintjét emeli vagy lassítja annak lebontását, mint sok más antidepresszáns is. Az alvászavarra a melatonint továbbra is szedem, bár megmondom őszintén, néha az sem használ, ha valamire sikerül nagyon rástresszelni.
A terápiára 2-3 hetente járok május óta és a beszélgetések mellett minden alkalommal meditálunk ezzel az imaginációs technikával. Sokat rajzolok, ami kezd egy új fejezetet nyitni az életemben és sok szempontból lehetőséget látok benne az érzelmeim kifejezésére. Bár nem megy túl jól, van mit fejlődni benne, de hátha egyszer... A sport a szerotonin termelés szempontjából is nagyon fontos, de mellette elkezdtem sétálni is szabad levegőn, ami szintén elég megerőltető nekem. Munkából hazafelé - bármennyire sincsen kedvem hozzá- hamarabb leszállok a buszról és többet sétálok. Lehetőleg mindennap ugyanakkor kell kelni és feküdni, de mindennap találnom kell valami apróságot, ami örömet okoz, még ha csak 5-10 percre is és csak magamért, a saját boldogságomért teszem. Ez utóbbin még van mit csiszolni, mert a közöny néha annyira elborítja az agyam, hogy nehéz rájönnöm, mi okoz igazán nagy örömöt.

Mindezt azért írtam le, mert lehet hogy mások is járnak hasonló cipőben és segítség lehet számukra, vagy legalábbis megnyugvás, hogy másnak is van ilyen jellegű gondja. Azokat pedig őszintén irigylem, akik szintén hosszú éve küzdenek, mégis örökre elkerüli őket ez a nyavalyás dolog. Nem mellesleg, ha a depresszió a stresszel együtt járva összefüggésbe hozható a javulni egyáltalán nem akaró 60 perces inzulinommal és magas vércukrommal, akkor igencsak alapos köze van a babaügyhöz is.

Kicsit komolyabbra sikerült ez a bejegyzés, mint vártam. Azt még hozzátenném, hogy azért nem úgy néz ám ki az egész napom, hogy búval baszva ülök a kanapénkon és szenvedek. De tény, hogy naponta sokszor, nagyon sokszor vagyok a gödör alján, viszont szerintem jól haladok, és úgy érzem, hogy sikerülni fog kimászni belőle. Mindig minden sikerül végül, amiért teszek. Teljesen biztos vagyok benne, hogy valamikor túl leszek ezen is. Mert tudom az eszemmel, hogy egyszer minden elmúlik. Ez is. 

20 megjegyzés:

  1. Én is depressziós voltam,amìg 4évig babáért küzdöttünk. És az a durva,hogy most is az vagyok,pedig sikerült a baba,a kislányom nemsokára féléves. De én is szinte minden nap sírok,és emellett azon tépelődöm,hogy nem vagyok normális. Asszem,ismét terápiára kellene járnom...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Sunny (már bocs, hogy ismeretlenül lebecéztelek, de úgy szeretek becézni:), ha nem tetszik, majd nem írom többet, mond nyugodtan). Szerintem ne habozz a terápiával, ha úgy érzed, nincs javulás. Én azt gondolom, hogy az anyasági depresszió nagyon gyakori dolog, és nagyon is normális vagy attól még, mert küzdöttél egy gyerekért, most meg nem érzed azt, hogy minden gondod elszállt, sőt... Én majd' féléve járok, de egy ideje érzem, hogy már sok változás elindult bennem, attól, hogy még mindig nem az igazi.Talán ezért is vagyok optimista, hogy sikerülni fog jól lennem. Neked is, csak foglalkozz a témával.

      Törlés
  2. Pinkman, köszönöm, hogy leírtad, én is írhattam volna ezt szinte szóról szóra, én is pont ezeken megyek keresztül! El fog múlni, az biztos és jobb is lesz, de meg kell dolgozni érte, és a hideg és a sötét tél nem fog segíteni, az is biztos. Ölellek! <3

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi, Jonsye, remélem, te is hamar túl leszel rajta!

      Törlés
  3. Ez egyfelől tök jó, hogy leírtad, mert így Te is kvázi szembesülsz a dolgokkal, ezáltal pedig sokkal könnyebb az állapot azonosítása és gyógyítása. Másfelől viszont elég ijesztő, hogy ez a diagnózis. Én amúgy - az írásaid alapján - még csak kósza tippként sem hoztalak volna összefüggésbe ilyen lelki eredetű gondokkal, mert mindenben meg tudod találni a jót és a szerethetőt. A "dupla ünnep" c. blogbejegyzésed például annyira telitalálat volt, hogy receptre írnám sok búslakodónak. Szerintem ez a blog Téged nagyon sok mindenben segít. Nem csak kiírsz magadból mindent, amit csak akarsz, hanem olvasókra, megértő fülekre is találsz. Eljut emberekhez a mondanivalód, nem vagy egyedül, még ha nem is akarsz a közeledbe engedni a férjeden kívül senkit mostanság. Én úgy érzem, hogy nagyon jó úton haladsz és inkább írj ki mindent, mint hogy elfojtsd magadban és felemésszen. Mindig nagyon várom az írásaidat és bár ez nem tartozik a legvidámabb posztjaid közé, talán az egyik leghasznosabb jó pár írásod mellett.
    Abban pedig én is biztos vagyok, hogy túl fogsz lépni ezen is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Aranyos vagy, Piros. Pedig én úgy érzem, hogy az utóbbi időben mást sem csinálok itt csak nyígok és nyavalygok:)

      Törlés
  4. Jó hogy leírtad ezt Pinkman mert ebből rájöttem hogy én nem vagyok depressziós pedig sokszor félek ám tőle.
    Bár én is a határán mozgok úgy 20 éve? És ahogy Sunshine Reggeae mondja, ezt nem változtatja meg a baba megszületése, ez alkati kérdés.
    Én biztos vagyok benne hogy hamar jobb állapotba fogsz kerülni mert megvannak az eszközök, megvan a kitartás benned (pl. sport terén is komoly fejlődést értél el).
    Én mikor olyan korszakaim voltak hogy nagyon magam alatt voltam kétféle dolgot csináltam:
    1. Ha lehetett változtattam valami nagy dolgot: új munkahely 2X is, új lakás, sőt Kanadába kiköltözés, tanulás elkezdése újra. Mindegyikről akkor dönöttem mikor úgy éreztem totál zsákutcában vagyok. A lakás miatt a Férjem azóta is szíd, mert 2009-ben belevágtam mert úgy éreztem megőrülök ha nem változtathatok valamin. Ezek mind olyan nagy horderejű dolgok voltak hogy nagyon elfoglaltak, nem hagytak szabadidőt, koncentrálni kellett.
    Másik dolog (rövid távon): Egész nap, reggeltől kezdve "tréningezni" magamat arra hogy mi lesz aznap "jó" a napban. Pl. mit fogok edzeni (konkrétan végiggondoltam a gyakorlatokat), vagy hogy este átpakolom a téli cipőket és de jó rend lesz a szekrényben, vagy hogy mit fogok enni vacsorára.
    És nagyon tudatosan erőltettem hogy ez majd milyen jó lesz.
    Nagyon várom hogy írj és drukkolok neked hogy sikerüljön túllendülnöd ezen a holtponton.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Arra nem is gondoltam, hogy azért is jó, hogy leírtam, mert esetleg más pont másként diagnosztizálja magát, de akkor örülök :)
      Tudom én, hogy semmi köze nincsen ennek a gyerekhez, akkor sem,ha esetleg az a kiváltó ok. Igyekeztem változtatni egy pár dolgot magunk körül, őszintén szólva picit ezért is fogtunk bele a lakásújításba is a nyáron. De most elkezdtem többet foglalkozni magammal is, vásárolni, nőiesedni jobban, ilyesmik.

      Törlés
  5. Én szedtem ilyen gyógyszert ( sajnos, nem sajnos) és nekem segített, igaz, nekem a pánik betegségem miatt volt indokolt. Ezt csak azert írom, mert mindenhol azt lehet olvasni, hogy hű, ha valaki ezt szedi, soha nem teszi le, stb. Simán le lehet tenni, nekem semmi függőséget nem okozott es sokkal jobban voltam tőle, a " gond" azzal van, hogy az alap problémát nem oldja meg, viszont sokkal könnyebb volt létezni a mindennapokban és az esetleges megoldáson dolgozni. Sajnos én még nem gyógyultam meg, de például nekem segítenek a gyerekek annyiban, hogy lefoglalják az agyam és nem járatom hülyeségeken. ( allandoan)
    Hatalmas előny neked a sport, mert az valoban növeli a szerotonin szintet, kikapcsol, energizál. Szerintem folytasd, ahogy jol esik.
    Az írásaid alapján te mindig olyan pozitívnak tűnsz, aki tényleg mindenben meglátja a jót és szépet. Ez persze nem jelenti azt, hogy belül ne lehetnél nagyon szomorú.
    Ha ugy érzed, az a pszichológus nem segit, akihez jársz, gyorsan keress másikat, nem éri meg egy egynél leragadni, csak az ido megy vele, amikor valaki meg tudna segíteni.
    Ha most ugy érzed magad, ahogy, nem baj, el fog múlni ez is, tul kell lenni rajta, valamit meg kell érteni vagy tanulni vagy máshogyan látni, értelmezni. Nem tudok tanácsot adni, bárcsak lenne egy csiribú csiribá pálcikám, mert akkor egy suhintással boldoggá tennélek. Azert megpróbálom: csiribúúú, csiribaáá. :*

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Cuki vagy és kedves, hogy megvarázsoltál:) Remélem használni fog:)

      Nincsen bajom a mostani dokival, akihez járok, sőt, nagyon elégedett vagyok.
      Azt én is olvastam, és a doki is elmondta, hogy ezek az új bogyók már faszák, és nem igaz, hogy rá lehet szokni. Nem is ettől tartok. Egyrészt azért nem kértem, amit Te is írtál, hogy a kiváltó okot nem szünteti meg, és én is úgy képzelem, hogy amíg szedem addig jó, aztán meg ha abbahagyom, akkor ott vagyok, ahol gyógyszer előtt voltam. Hát köszi. (Mondjuk állítólag az orbáncfű teában is pont az a hatóanyag van mint egyes gyógyszerekben, úh lehet amúgy olyan lesz, mintha szednék. Bár gondolom azért abban nem olyan nagy mennyiségben van.) Másrészt a doki is mondta, hogy azért nem súlyos fokú a depresszióm, de van. (Amit józanul tudok is, hiszen nem akarok például meghalni, nem foglalkoztat ilyesmi, de ha épp szar, akkor el nem tudom képzelni, hogy van ennél szarabb is meg van ennél lentebb is...) Így jobb szeretném megpróbálni először anélkül, vagyis csak teával. Ha nem megy, akkor elgondolkozom a gyógyszeren, nem zárkózom el. De bízom benne, hogy jól leszek. Tényleg.

      Törlés
  6. Uramisten, mintha rólam szólna ez a bejegyzés!Létezik, hogy ez valamiféle lelki törvényszerűség, és az elhúzódó meddőségi procedúra meg a sorozatos kudarcok általában ezt váltják ki a nőkből??

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Biztosan nem törvényszerű, de szerintem is sokan esnek át ezen, legalábbis egy idő után. 2.5 évig én olyan büszke voltam, hogy jól vagyok és laza vagyok, és a környezetem jobban aggódott a mi gyerekünk miatt, mint én magam.

      Törlés
  7. Detto. Mintha rólam írtad volna. El is kezdtem gondolkozni az antidepresszánson. Annál is inkább, mert a szuper hangulatom miatt a férjem is kezdett eltávolodni tőlem, és vissza akarja kapni a mosolygós életvidám feleségét. Hát én is. Csak ez nem megy egy csettintésre. Sajnos. Meg ez az időjárás valóban nem segít sokat. Van egy baráti házaspár, ahol a feleség olyan típus, aki mindennek örül, és mindenre rácsodálkozik, de nagyon. Eleinte kinevettük, meg furának tűnt, hogy mindenért ennyire lelkesedik, de azért néha irígylem a pozitív hozzáállását a dolgokhoz. Felírhatnák receptre. :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Próbáld ki esetleg előbb az orbáncfű teát, ha úgy érzed.

      Törlés
  8. Tudod, a blogomon keresztül megismertél...milyen csaj voltam/vagyok...Szívesen megismertetnélek Viki barátnőmmel, aki a pozitív változást hozta az életembe...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Aranyos vagy, Poci, de remélem, hogy magamtól is sikerül kijönni belőle:)

      Törlés
  9. Kívánom Neked, hogy mielőbb megérkezzen az életedbe a várva-várt kisbaba és múljon el minden bánatod! Balázs előtt nálam a 4 és fél év sikertelenség pánikbetegséget okozott. Autogén tréningre jártam, mert nem mertem vezetni, de még BKV-ra sem szállni hosszú ideig, elég nehezen tudtam bejárni dolgozni így. Gyógyszert nem szedtem én sem. Most már merek vezetni, (pesze nem mindenhol) és a tömeget is jobban bírom. A depi jelei a sikertelen tesóprojekt miatt ismét jelentkeztek nálam is, de azért most sokkal jobb a helyzet, elég ránézni a gyermekemre. Várom már nagyon a novembert, hogy végre Fülöp elindítson titeket a helyes úton.Tiszta szívemből kívánom, hogy jövőre megszülessen a Kisbabátok!!!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Olyan kedves vagy, köszönöm szépem, jól esik. Rólad nem is gondoltam volna a pánikbetegséget, persze, tudom, hogy attól lehet, meg az írásaink által azért alig-alig ismerjük meg egymást, csak hát valahogy mégsem. Tudod, hogy nagyon szorítok nektek én is!! Várom is mindig, hogy jelentkezz, mostanság nem nagyon írsz ugyan, de nagyon sokszor eszembe jutsz!!:)

      Törlés